Marte Vassbotten i aksjon ved familiebedriften for å lage kampanjereklame for norsk laks. Foto: Norges Sjømatråd.

Pangstart på nytt år for norsk laksekampanje

«Laks er viktig for Norge»-kampanjen for 2016 har startet.  Laksenæringen blir synlig på TV hver dag i ukene som kommer - og nettstedet laks.no har mye nytt og spennende innhold, melder Sjømat Norge. - Dette er tredje runden med kampanjer. Nytt i år er at flere aktører enn bare Sjømat Norge som står bak, sier Are Kvistad, kommunikasjonsdirektør i Sjømat Norge.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

I løpet av de neste månedene skal Laks.no fortelle Ola og Kari Nordmann nettopp hvor viktig laks er for Norge.

Marte Vassbotten er nå å se på tv-skjermen i den nye reklamefilmen for norsk laks. Foto: Screenshot. 

- Vi skal blant annet synliggjøre de enorme eksportverdiene laksen tilfører landet, og i dag presenterer Sjømatrådet eksporttallene for 2015. Det er gledelige tall. Gjennom kampanjen vil det bli sentralt å løfte frem næringens store og positive ringvirkninger langs hele kysten. I en tid der vi tvinges til å gjøre oss mindre avhengig av olje og gass, må Norge bygge opp en næring i verdensklasse. «Laks er viktig» skal vise hvordan lakseoppdrett er Norges fremtidige bærebjelke, skriver de.

- Dette er tredje runden med kampanjer. Nytt i år er at flere aktører enn bare Sjømat Norge som står bak. Vi har gått sammen med Sjømat Norge, NSL og en rekke næringsaktører, sier Are Kvistad, kommunikasjonsdirektør i Sjømat Norge.

Les også: – For noen tall, det ble ny rekord i år

Kvistad mener det er riktig tidspunkt for en slik kampanje å komme på banen.

- Folk trenger et nytt jobbmarked siden arbeidsledigheten øker. Nå mener jeg at det er tid for de kystbaserte næringene å stå frem. Det blir bare en mer og viktigere næring, der vi sammen kan skape arbeidsplasser og skape et godt omdømme for norsk laks, sier kommunikasjonsdirektøren til kyst.no.

Ny drakt

Laks.no har fått ny drakt og fornyet sin kampanjeside. Reklamen for norsk laks skal formidles gjennom massemedia, sosiale medier og TV.

- Vi kommer til å ha reklamefilmer på TV, vi vil også være aktive på «Laks er viktig for Norge» sine sider på Facebook og Twitter, opplyser Kvistad.

Reklamefilmen skal gå på fjorten norske tv-kanaler hver dag i januar, og vil sendes i ulike versjoner. Den 60 sekunder korte snutten vil også sendes ved et senere tidspunkt.

Kvistad mener næringen ikke har vært flinke nok når det kommer til omdømme.

- Vi må jobbe mer over lengre tid, sier han.

Hvor mange millioner reklamefilm-budsjettet er på, vil ikke Kvistad avsløre, men sier til kyst.no at det ble noen millioner.

Hovedrollen i ny reklame

Marte Vassbotten (28) er tredje generasjon oppdretter fra Eikefjord, og har hovedrollen i den nye reklamefilmen som nå sendes på tv om laksenæringen. Tidlegare i høst har 28-åringen spelt inn scener fra Steinvik Fiskefarm, familiebedrifta som ligger et stykke utenfor Eikefjord i Flora kommune. Hun har også reist til Portugal, Japan, Frankrike og India for å lage noen av klippene.

Vassbotten har erfaring fra oppdrettsbransjen, da hun jobbet for familiebedriften om sommerene. Da hun startet på studiene i internasjonal marknadsføring, fikk hun seg sommerjobb på Seaborn i Bergen. Nå jobber Vassbotten som markedskoordinator for Intrafish.

Hjeltnes tar en matprat

«Laks er viktig for Norge»-kampanjen er laget og produsert av Creuna. TV-profilen Arne Hjeltnes er fremdeles med på laget, hvor han i år har laget en rekke intervjuer med kjente og profilerte fjes i næringen.

Solveig van Nes og Arne Hjeltnes. Foto: Screenshot

Under «Arnes lunsjprat» snakker han med blant annet Solveig van Nes, leder for havbruk i Bellona , Salmar eier Gustav Witzøe og Dr. Gunhild Stordalen fra organisasjonen EAT.

- Vi har valgt å ha med Hjeltnes videre fordi han kjenner næringen godt, han er en god representant for norsk sjømat. I tilegg må jeg si han er flink til å formidle budskapet enkelt, til det norske folk. Han har egenskapene til å gjøre ting lett forståelig, sier Kvistad.

Han opplyser tilslutt at et titalls av disse snuttene skal publiseres etterhvert.

  • Informasjonskampanjen "Laks er viktig for Norge" er to ganger tidligere gjennomført av Sjømat Norge og har i begge omganger gitt et godt løft i synlighet og omdømme for næringen.
  • Denne gangen er kampanjen et samarbeidsprosjekt med Norges Sjømatråd, Sjømat Norge, NSL og en rekke næringsaktører.
Arne Hjeltnes og Gunhild Stordalen. Foto: Screenshot
Gustav Witzoe og Arne Hjeltnes. Foto: Screenshot