21 nye skip har søkt finansiering hittil i år, opplyser direktør Otto Søberg til Skipsrevyen. Foto: Eksportkreditt.

21 nye skip har søkt finansiering fra Eksportkreditt

- Det betyr at flere skip kan bygges i Norge, sier direktør for Eksportkreditt Otto Søberg til Skipsrevyen. Det er flest fiskebåter og brønnbåter blant søkerskipene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Årets andre kvartal gav fortsatt solid søknadsinngang til Eksportkreditt Norge fra både hav- og landbaserte næringer. Søknadstallene viser også at det nye skipsfinansieringstilbudet er blitt godt mottatt av redere og verft.

Den positive tendensen Eksportkreditt Norge så begynnelsen på i årets første kvartal – høyere søknadsnivå i antall og volum – fortsetter i andre kvartal. Totalt mottok Eksportkreditt Norges 75 lånesøknader (Q2 2017: 62) til et totalt søknadsvolum på 62,2 milliarder kroner (29,7 mrd.) i andre kvartal 2018.

– Søknadsvolumene vi ser er hjulpet av stabilt høy oljepris, det nye tilbudet for skipsfinansiering og økt systematisk markedsarbeid fra egen organisasjon. Et betydelig antall søknader fra små- og mellomstore bedrifter bekrefter sistnevnte, sier Otto Søberg, administrerende direktør i Eksportkreditt Norge.

Eksportkreditt Norge signerte nye låneavtaler for 1,4 milliarder kroner (3,4 mrd) og utbetalte nye lån for 1,8 milliarder kroner (546 mill.) i andre kvartal. Selskapets utlånssaldo økte til 68,1 milliarder kroner i kvartalet, opp fra 65,9 milliarder kroner ved utgangen av første kvartal.

Nytt skipfinansieringstilbud

Det nye tilbudet for skipsfinansiering, som muliggjør finansiering av norske kjøpere når fartøy bygges ved verft i Norge og for bruk i norske farvann, ble formelt sanksjonert av Kongen i Statsråd fredag 22. juni og var operativ fra 1. juli. Per august hadde Eksportkreditt Norge mottatt 21 søknader til en verdi av mer enn 6 milliarder kroner tilknyttet tilbudet. Majoriteten av søknadene er til finansiering av brønn- og fiskebåter.

– Disse tallene indikerer  at det nye skipsfinansieringstilbudet vil kunne sikre  at flere skip bygges i Norge fremfor ved utenlandske verft, helt i tråd med intensjonen bak ordningen. Det er positivt for både oss og maritim sektor at vi har dette nye finansieringsverktøyet tilgjengelig i verktøykassa, sier Søberg.