Bjørn-Erik Stabell, bransjeansvarlig for laks og ørret og analytiker Paul Aandahl på kaien foran kystens hus i Tromsø, der Sjømatrådet med mange andre i bransjen har sine kontor. Foto: Therese Soltveit.

– Laksen er inne i en vekstfase

- Vi ser at det blir vekst i distribusjon og innovasjon. Et eksempel er Tyskland, det markedet har vokst vanvittig, sier Norges Sjømatråd analytiker Paul Aandahl og bransjeansvarlig for laks og ørret Bjørn-Erik Stabell, til kyst.no.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Sjømatrådet sier de ser en etterspørselsvekst etter norsk laks. Men føler de har overvurdert Asia markedet.

- Vi har kanskje ikke så fått så stor etterspørselsvekst i nye markeder som vi trodde. Blant annet i Asia. Mye av vekst er valutadrevet. De som har kjøpt mer laks, har betalt mindre for den, forklarer Aandahl.

- Vi var nok litt overoptimistiske i vurderingen av potensialet for økning av laksemarkedet i Asia i 2013. Vi ser fortsatt en voksende middelklasse i Asia, og regner med at veksten skal kraftig opp frem mot 2020. Utviklingen av laksemarkedet i Asia har tatt noe lenger tid enn det vi regnet med, men det er bare et tidsspørsmål før det tar av, legger kollega Bjørn-Erik Stabell til.

Går som et lokomotiv

Noe som derimot går så det suser er EU-markedet.

- Det vi har sett i 2015 er at EU-markedet har gått best. Eksportøkningen til Midtøsten har vært merkbar, men til EU har det gått veldig bra. Når du ser på dette over tid gir det et annet bilde. Salg av laks til EU går jevnt og trutt. Siden 2002 har økningen vært ni prosent årlig. Det går liksom som et lokomotiv, sier Aandahl til kyst.no.

Bjørn-Erik Stabell i Norges Sjømatråd, sier det blir vekst i distribusjon og innovasjon for laks og ørret fremover. Foto: Therese Soltveit.

Stabell sier de ofte ser på store trender over lengre tidsperspektiver. Der de i 2013 sa at laks vil vokse de neste 15 årene, mer enn de foregående 15 årene og det har stemt overens.

- Vi ser at det blir vekst i distribusjon og innovasjon. Et eksempel på ny distribusjon er Tyskland, det markedet har vokst vanvittig. Ikke i form av direkte eksport, men via tredje land som Danmark og Polen. Ved at du har fått nye bredpakka produktet som er gått ut på lavpris, blir det vekst i bransjen. Det samme har skjedd i Norge, påpeker laksesjefen.

Stabell sier laksen er et supermarked produkt, og tror det samme som skjer i Norge og Tyskland kommer til å skje i andre land også.

- Den andre trenden vi ser er at laksen har blitt introdusert, og nå er den inne i en vekstfase i store deler av verden. Vi ligger på en 20 prosent global introduksjon foreløpig. Kommer du til et land som Norge er laksens fremgang mye større og lengre utviklet, der du ser nye produkter som utvikler syklusen til laksen, med produkter som Salma for eksempel, forklarer han.

Redusert tilførsel fremover

Aandahl sier tilslutt at han forventer redusert tilførsel av laks fremover med dertil høye priser.

- Det vi har sett med veldig høye priser, er at det blir en større volatilitet i markedet, større svingninger på markedet. Det kan man jo risikere nå fremover, at det svinger mer, sier analytikeren.

Han sier at større og raskere verdiskiftninger er fortsatt en mulighet i 2016.