Illustrasjon: Aas Mek / Brønnbåt Nord

Aas Mek skal bygge for Brønnbåt Nord

Aas Mekaniske har inngått kontrakt med  Brønnbåt Nord om bygging av en brønnbåt med en lastekapasitet på 3000 m3.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Båten blir Aas Mek sitt nybygg nummer 205 og er av verftets eget design, AAS 3002 ST.

Brønnbåtselskapet som holder til på Engenes i Ibestad kommune er et lokalt samarbeid mellom Salaks AS, Gratanglaks og Kleiva Fiskefarm AS. Fra før har selskapet to brønnbåter i sin flåte, som også er bygget av Aas Mek, kommer det frem i pressemeldingen. 

Brønnbåten vil ha en lastekapasitet på 3000 m3, noe som gir en kapasitet på føring av 400-450 tonn med levende fisk. Det er designet for åpen og lukket transport med RSW kjøling, lavt dypgående for smolttransport og dewatering system for ferskvanns behandling av fisken. Lasterommet er fordelt på to fiskebrønner, som er utstyrt med skyveskott og trykk laste- og lossesystem.

Hovedfakta:

  • Verft: Aas Mek
  • Bygg: 205
  • Design: AAS 3002 ST
  • Lengde: 76,96 m,
  • Bredde: 17,80 m
  • Dybde: 5,90 m.
  • Lasteromvolum: 3000 m3
  • Leveranse: 1. kvartal 2021
  • Mannskap: 12 personer

Bygges delvis i utlandet

Skroget skal bygges i utlandet og nybygget skal overleveres rederiet i første kvartal 2021.

Båten er topp utstyrt for transport av levende fisk i åpent og lukket system på en sikker og skånsom måte, null utslipp under lukket transport med overvåking, rensing og behandling av all vannsirkulasjon.

Filtersystem for oppsamling av lus, UV behandling av vann inn og ut av lasterommene, auto vaske og desinfisering anlegg, overvåking, regulering og logging av vannparameter m.m.

I tillegg er båten også arrangert for å være servicefartøy for ulike oppdrag for oppdrettsanleggene.

Nybygget er designet for å trykk-losse til anlegg på land, til sortering, avlusing o.l., uten bruk av vakuum pumpe for mest mulig skånsom behandling av fisken.