Foto: Forum for yrkesfag i Møre og Romsdal

- Alle lærlinger og lærekandidater skal være trygge

- Når ombudet rapporterer at 50 lærlinger i fylket har tatt kontakt med henne for å få hjelp og støtte, må vi ta det på alvor.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Dette innlegget er skrevet av styret i Forum for yrkesfag i Møre og Romsdal. 

Viser til innlegg i Sunnmørsposten torsdag 16. oktober der Lærlingeombudet i M&R la frem rapport om 50 lærlinger som blir dårlig behandlet ute i bedriftene de har lærekontrakt med.

Forum For Yrkesfag er et fellesorgan for alle Opplæringskontora i Møre og Romsdal. Vi har ansvar for oppfølging av de fleste lærlingene i vårt fylke.  

Det er totalt 2776 lærlinger i Møre og Romsdal, og vår jobb er mellom anna å sørge for at alle lærlinger og lærekandidater skal være trygge på sin arbeidsplass. Læretiden er ofte det første møtet med arbeidslivet, og det skal være en god introduksjon til voksenlivet.

Når ombudet rapporterer at 50 lærlinger i fylket har tatt kontakt med henne for å få hjelp og støtte, må vi ta det på alvor. Vi som er organisert i FFY kjenner oss ikke igjen i fremstillingen som lærlingeombudet har. Ingen skal oppleve utrygghet i sin læretid, og vi vil derfor jobbe videre med å sikre at våre ungdommer får den beste opplæringen også i framtida. 

Årlig rapportering

Samtidig vil vi oppfordre alle lærlingene til å ta kontakt med sin leder, eller sitt opplæringskontor om det er noe som er uklart, eller de er usikre på om alt er slik det skal. Å løse ting på laveste nivå gir ofte et godt resultat.

Opplæringskontorene er godkjent av fylkeskommunen i henhold til Opplæringsloven og har årlig rapportering til fylket, samt årlig dialogmøte med utdanningsavdelingen på fylket for å kontrollere at kontorene drives etter regelverket.

Medlemsbedriftene hos opplæringskontorene godkjennes i henhold til det enkelte opplæringskontor sine prosedyrer i tillegg til at godkjennings søknad sendes til fylkeskommunen.

I godkjenningsprosessen gjennomgås det hvorvidt den nye lærebedriften er egnet, og personell med riktig kompetanse til å påta seg ansvaret med opplæring av lærling i de forskjellige fagene.

Opplæringskontorene har oppstartsmøter med nye lærlinger og ved behov opplæring og kurs for instruktører i bedriften om lærlingeordningen. Det orienteres både muntlig og skriftlig om lærlingens rettigheter og plikter, og om lærebedriftens forpliktelser når de har lærling.

Avvikssystem

Opplæringskontorene har kontakt med lærlingene underveis i kontraktstiden som normalt er på 2 år. Kontakten kan være direkte besøk i bedriften, lærlingemøter, samtaler og lærlingesamlinger. Utenom dette korresponderes det på mail og telefon ved behov.

De fleste opplæringskontor har et avvikssystem som er kjent for lærlingen. Der kan lærlingen sende beskjed om avvik og uønskede hendelser.

Ved utfordrende situasjoner for lærlingen blir opplæringskontorene raskt kontaktet og det settes snarlig i gang tiltak for å løse situasjonen sammen med instruktør/faglig leder eller annen dedikert person i bedriften.