En kontrakten om bestilling av helelektrisk arbeidsbåt ble signert på Bakkafrosts hovedkvarter på Glyvrar nylig. Foto: Bakkafrost

Bakkafrost har bestilt hel-elektrisk arbeidsbåt

Bakkafrost og MEST Shipyard har signert en kontrakt om bygging av en helelektrisk arbeidsbåt. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Arbeidsbåten er utelukkende basert på elektrisk strøm fra batterier og vil bli ladet i timevis med maksimal "grønn" kraftproduksjon. Kontrakten ble signert på Bakkafrosts hovedkvarter på Glyvrar, melder selskapet i en pressemelding.
Regin Jacobsen, administrerende direktør i Bakkafrost, er fornøyd med signeringen av kontrakten.
I Bakkafrost har vi et mål om å redusere klimagassutslippene våre med 50 % innen 2030. Vi setter oss kontinuerlig ambisiøse mål når det gjelder  miljøpåvirkningen, og ser derfor kontinuerlig etter visionære prosjekter som bidrar til den grønne overgangen. Med dette prosjektet håper vi å inspirere og gi viktig kunnskap til bransjen. Skip og båter spiller en viktig rolle på Færøyene, og det er også i denne sektoren vi finner det største potensialet for å redusere de samlede færøske klimagassutslippene. Vi håper at dette prosjektet vil inspirere industrien til å starte den grønne overgangen til maritim sektor, sier Jacobsen i en pressemelding.
Prosjektet med å bygge en helelektrisk arbeidsbåt er et resultat av det færøske presidentskapet i Nordisk ministerråd og er en del av et større prosjekt som tar sikte på å finne energiløsninger som utnytter produksjon av energi i avsidesliggende områder på en mer bærekraftig måte.
Det færøske energiselskapet SEV deltar i prosjektet ved å tilby et system som sikrer at arbeidsbåten blir ladet på en mest bærekraftig måte.
Byggingen av arbeidsbåten forventes å være ferdig i desember 2021.