Brønnbåten er 79 meter lang og skal bygges hos Larsnes Mek. Verksted. Fotoillustrasjon: Skipskompetanse.

Bestiller ny brønnbåt

Naviera Orca Chile har bestilt en ny brønnbåt av Larsnes Mek Verksted, som skal leveres til rederi i slutten av 2021.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det chilenske rederiet Naviera Orca Chile S.A. har kontrahert en brønnbåt med Larsnes Mek. Verksted As og Skipskompetanse AS.

Brønnbåten bygger på designet til Ro Sailor som ankom Larsnes for to dager siden og blir verftets byggenummer 68. Med en grunnmur av erfaring fra brønnbåter levert til Rostein bygger Naviera Orcas nybygg videre på det beste løsninger for frakt og behandling av laks og smolt. Designbetegnelsen for bygget er SK-6100 DM LFC II, melder Skipskompetanse i en pressemelding. 

Båten skal leveres til rederi i slutten av 2021.

Fartøyet er en mellomstor laksefrakter som også utstyres med utstyr for ferskvannsbehandling, RSW og ferskvannsproduksjon. Det blir 79,3m langt, 15m bredt og får en lastekapasitet på 2800 m3.

- Dette er den type teknologi som er nødvendig i Chile. Fartøyet, teknologien, effektiviteten og størrelsen som er rett for vår industri i øyeblikket, og vil bli en hjørnestein for å sikre fiskens ve og vel på en kostnadsoptimal måte, sier CEO i Naviera Orca, Ezequias Alliende i en uttalelse.

Båten er arrangert for åpen og lukket transport av laks og smolt, samt RSW kjøling, ferskvannsproduksjon og ferskvannsbehandling.

Båten vil ha det siste innen utstyr for nullutslipp under lukket transport med overvåking og rensing av vann. Den vil bla ha filtersystem for oppsamling av lus, UV behandling av vann inn og ut av lasterommene samt automatisk vaske og desinfiseringsanlegg. En selvfølge er og overvåking, regulering og logging av vannkvalitet og andre viktige parameter.

For å sikre fiskens ve og vel er den arrangert med trykklasting og trykklossing, sortering og avlusing uten bruk av vakuum pumpe.

Hoveddimensjoner:

  • Lengde 79,27m
  • Bredde 15,00m
  • Dybde 5,60 m
  • Lasteromvolum blir 2800m3 som gir en kapasitet på over 400 tonn med levende laks.
  • Skroget blir bygget på Marine Projects i Gdansk, Polen.
  • Klasse: DNV-GL, 1A, E0