- Biomassemåling er sexy

OptoScale er i full gang med kommersialisering av sin biomassemåler, og har nå solgt ut sin første produksjonsbatch. 

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det opplyser daglig leder Sven Jørund Kolstø til Kyst.no.

Utstyrsleverandøren har kontorer i Trondheim og har utviklet en biomassemåler med særegen teknologi som også kan skille enkeltfisker fra mengden i merden. 

Info om biomassemåleren:

  • Selskapet bruker i likhet med flere andre som jobber med biomassemåling, et stereokamera – altså to kameraer som har to litt forskjellige «synsfelt». Men i tillegg til dette bruker de et laserlys som sendes ut i et stripemønster, i stedet for tradisjonelle LED-lys.
  • Ved å belyse fisken med stripemønsteret, gir dette mer informasjon enn ved vanlig opplysning, da buene i lysstripene endrer seg etter fiskens omkrets. I tillegg vil lysstripene endre seg ytterligere om de treffer en fisk som er foran eller bak den som måles, og slik får de i tillegg skilt enkeltfisker ut av mengden i merden.

Kolstø sier de har testet biomassemålerne i sjøen siden sommeren 2016, men i flere versjoner.

- Siste versjon, som er den vi selger nå, er testet siden sommeren 2017. SalMar har vært den desidert viktigste testpartneren for dette arbeidet. Per nå har vi også utstyr til testing hos Lerøy, og det vil i løpet av kort tid bli sendt ut til flere kunder, forteller han til Kyst.no.

Økt aktivitet

Selskapet har nylig flyttet inn i nye lokaler på Lade i Trondheim. Her har de plass til både produksjon og testing.

- Vi har også selvsagt et ping pong-bord for å holde aktiviteten oppe, sier han og påpeker de går en spennende vår og sommer i møte.

Sven Jørund Kolstø, administrerende direktør i OptoScale sier han er begynt å tro at flere enn han synes biomassemåling er sexy. Foto: OptoScale.

- Vi selger stadig flere enheter, og jeg begynner nesten å tro at flere enn meg synes biomassemåling er sexy. Fokuset vårt er å holde oppe kvaliteten i leveransene, selv om vi blir flere og produktene mange. Det skal vi klare, sier han.

Gode resultat fra uttesting

Målet til oppdrettsnæringen mener Kolstø, lenge har vært å ha en måling med avvik innenfor 1 % på slakteresultat.

- Resultatene på de fem merdene som er slaktet siden vi begynte å estimere slaktevekt, viser et gjennomsnittlig avvik som er innenfor det målet.

Kolstø sier det har skjedd utrolig mye, siden sist Kyst.no snakket med han etter Aqua Nor i fjor.

- På messen var målet å vise frem produktet slik det skulle fremstå i salg, men vi hadde enda ikke fått testet det mot slakteresultater, hvilket er det eneste som gjelder når det kommer til biomassemåling.

- Vi er i full gang med kommersialisering, og har nå solgt ut første produksjonsbatch, opplyser han.

Vil ha 100 % kontroll

Det er fortsatt mange ting Kolstø ønsker å utvikle videre.

- Det er både innenfor biomassemåling, men også andre interessante områder som lusetelling og adferdsovervåking. Det viktige for selskapet er uansett å holde knallhardt fokus på biomassemåling.

- Dette gjør vi til vi føler vi har 100 % kontroll, før vi beveger oss videre med andre applikasjoner, legger han til. 

- Bedre å overlevere enn å underlevere

Som kjent er det flere biomassemålere på markedet, og Kolstø sier de fleste nye baserer seg på kamerateknologi.

- Vi bruker også kamera, men vi gjør det i kombinasjon med strukturert lys, en målemetode som er kjent for bruk på robotlinjer og lignende, men som vi har videreutviklet betydelig for bruk under vann.

BioScope-systemet måler biomassen til fisken som svømmer forbi kameraet i sanntid, og kan estimere vekten til svært mange fisk hver dag. Illustrasjon: OptoScale.

Han påpeker at det mangler ikke på ideer eller selskap som skal måle biomasse, men sier det er ganske få som kan si noe om resultatene de har oppnådd.

- Her ønsker vi å kjøre «åpen bok», og forsøker å være så åpne som mulige med hva som er muligheter og begrensinger med utstyret. Det er alltid bedre å overlevere enn å underlevere, konstaterer Kolstø. 

- Evig eies kun et dårlig rykte

Selskapet gjorde de første salgene tidlig i år, og Kolstø sier de ser en fin utvikling.

- For meg er det viktig at vi nå beviser at vi kan levere mange enheter, men at det som leveres fungerer er enda mye viktigere. Evig eies kun et dårlig rykte er et sitat som stemmer veldig godt i oppdrettsnæringen, sier han.

Selskapet har fått mange henvendelser fra utlandet, men Kolstø sier de har har holdt igjen fordi de ønsker å bevise både for dem selv og kunder at utstyret fungerer 100% i Norge, før de sender produktene til andre siden av jorden.