«Artic Senior» er bygget i 1982, og er rederiets minste og eldste båt. Foto: Andrea Bærland/Skipsrevyen.no.

Bli med om bord fôrbåten «Artic Senior»

«Artic Senior» transporterer opptil 1200 sekker med pellets til oppdrettslaksen langs norskekysten. Se videointervju med kaptein Anders Martinussen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Når Skipsrevyen kommer om bord i fôrbåten «Artic Senior» er det folksomt på broen. Etter fire uker i arbeid skal fem mann hjem, og fem mann ut på jobb. Fra avtroppende skift er bare kaptein Anders Martinussen og kadett Ole Petter Svalland igjen. Mens Martinussen skal hjem til Sotra skal Svalland, som er ferdig som kadett samme dag, vikariere som kokk over helgen. Etter det begynner jobbsøkingen.

1200 sekker med pellets

Lasterommet har en kapasitet på 600 tonn, med  «big bags» på 500 kg hver er det dermed plass til 1200 sekker før det er fullt.

- Det er klart, det er litt sesongbetont, med høysesong om sommeren. Så av og til har vi god plass, mens andre ganger kunne man ønske båten var dobbelt så stor, sier Martinussen. 

Bygget i 1982, er «Artic Senior» rederiets minste og eldste båt.  Denne dagen har de god plass, med 350 tonn i lasten.

- Vi laster i Florø, og går som regel sørover mot Stavanger, men det hender vi beveger oss nordover også, forteller Svalland, som i løpet av kadettiden har funnet ut at det er langs norskekysten han trives best.

Det gjør også kaptein Martinussen, som i løpet av sin tid på sjøen har prøvd både bulk og supply i Nordsjøen. Både fordi det navigasjonsmessig er mer spennende, og fordi det nå som han blitt småbarnspappa er greit å være relativt nærme hjemme.

Se video fra Skipsrevyens skipsbesøk under. Saken fortsetter under video. 

Hjem til jul? 

Martinussen har jobbet om bord på «Artic Senior» de siste åtte årene og trives godt både med kollegaer og reder. Nylig ble Artic Shipping kjøpt opp av Aqua Ship.

- Vi har hilst på de nye rederne, og de virker som bra folk de også, men det er klart man er spent på fremtiden, medgir Martinussen, og legger til at det skal bli spennende å jobbe i et større rederi som også opererer i Skottland og Chile.

Etter gjennomført handover med det påtroppende mannskapet kan Martinussen se frem til minst fire uker fri. Håpet er at de også i år skal kunne legge båten i ro i julen, i alle fall på julaften.

– Ellers så blir det jo litt kjedelig å reise ut igjen 20. desember. Så vi håper vi får til å feire hvert fall julaften hjemme i år og. Det er vel ingen oppdrettere som har lyst til å motta fôrleveranse på julaften akkurat heller, påpeker Martinussen med et smil.