SSC lokaliteten Loch Roagh Lewis. Foto: SSC.

Børsnotert oppdretter med første utbytte på syv år

Høye volumer og sterke priser ga rekordinntekter for The Scottish Salmon Company (SSC). Dette gjør at selskapet for første gang siden 2011 nå betaler utbytte.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

The Scottish Salmon Company rapporterer inntekter på 43,4 millioner britiske pund (ca 440 millioner NOK) første kvartal 2018. Inntektene er drevet av høyere høstede volumer ( 7.136 tonn Q1 2018, mot 5 685 tonn Q1 2017) og sterke priser. 

EBIT per kilo endte på 1,83 brititske pund (ca 20 NOK), noe som er 10 % vekst sammenlignet med første kvartal i fjor.

De rekordhøye inntektene fører også til at det betales utbytte på 0,34 kroner per aksje. Denne utbetalingen er det første utbytte som gis siden 2011.

Venter lavere produksjonskostnader

Inntekten per kilo solgte laks i Q1 2018, lå på noenlunde samme nivå som samme periode i fjor, og endte på 6,08 britiske pund (ca 70 NOK) per kilo.

Produksjonskostnadene i kvartalet gikk også ned sammenlignet med samme kvartal i fjor, og endte på 4,24 britiske pund (ca 40 NOK) per kilo (Q1 2017 ca 51 NOK/per kg).

Selskapet påpeker at dødeligheten i sjø er redusert fra kvartalet før, da de slet en del med biologiske utfordringer. Fremover forventes det at den biologiske situasjonen deres vil være tilsvarende lik konkurrenter.

Satser utenfor EU

Eksporterte volumer i perioden utgjorde 61 % av totalt salg, opp fra 47 % samme kvartal 2017. I kvartalet pekes det også på at de lanserte merkevaren  "Lochlander" for det nordamerikanske markedet. SSC har også videre ambisjoner om å øke eksporten over hele verden støttet av opprinnelse og en strategi for merkevareutvikling.

- I første kvartal økte eksporten til markeder utenfor Europa til 20 %, skriver selskapet.
  
Det påpekes at selskapet vil fortsette fokus på operasjonelle og biologiske forbedringer. Forventet høstet volumer i år estimeres til  26 500 tonn.
 
- Effektiv drift er nøkkelen, og vi fortsetter å jobbe for å forbedre ytelse og effektivitet i hele verdikjeden, uttaler Craig Anderson, administrerende direktør i SSC i en børsmelding.
 
- Etterspørselen etter skotsk laks som premiumprodukt er fortsatt sterkt. Vi tar sikte på å kapitalisere på dette ved fortsatt utvikling av våre premium merker, sier han.