Brønnbåten «Skrova». Foto: Uavpic

Brønnbåten «Skrova» overlevert

Brønnbåten «Skrova» har nå blitt overlevert til Brønnbåt Nord Lofoten.

Publisert Sist oppdatert

Aas Mek. Verksted leverte tirsdag nybygg nr. 207 til rederiet Brønnbåt Nord Lofoten AS. Etter levering går nybygget til Skrova og inn på langsiktig kontrakt for Ellingsen Seafood.

Rederiet Brønnbåt Nord Lofoten AS som mottar skipet er hjemmehørende på Engenes utenfor Harstad. Rederiet ble stiftet i 2019 og er et lokalt samarbeid mellom Brønnbåt Nord AS og Ellingsen Seafood AS. Dette er andre nybygget de leverer til Brønnbåt Nord, forrige var levering av MS Grotanger i mars i år.

Stor kapasitet

Nybygget er av verftets eget design, med en lastekapasitet på 1200 m 3.

Fartøyet er utrustet for å tilfredsstille strenge miljøkrav. Nybygget skal ha base hos Ellingsen Seafood på Skrova og er designet spesielt for å operere i et relativt eksponert og værhardt område. Båten har diesel-elektrisk fremdrift og ESS-batteri anlegg for hybrid drift, samt stor landstrøm kapasitet.

Foto: Aas Mekaniske Verksted.

ESS-Batteripakken blir brukt for å ta belastningstoppene under drift (Peak shaving) for å redusere antall generatorer i drift og dermed redusere drivstoff forbruket betydelig. Båten kan ligge til kai uten bruk av generator i kortere eller lengre perioder avhengig av landstrøm kapasiteten i havnene, noe som også bidrar sterkt til å redusere utslipp av både støy og eksos til omgivelsene. Båten er utstyrt med eksos renseanlegg, som gir 90 % reduksjon i utslipp av NOx. 

Nybygget har en lastekapasitet på 1200 m3 fordelt på 2 lastetanker og er spesielt designet for lukket transport med RSW kjøling, lavt dypgående for smolt transport og dewatering system for ferskvanns behandling av fisken. Båten er topp utstyrt for transport av levende fisk i åpent eller lukket system på en sikker og skånsom måte. Null utslipp under lukket transport med overvåking,
rensing og behandling av all vannsirkulasjon, filter system for rensing av vann, UV behandling av vann inn og ut av lasterommene, auto vaske og desinfisering anlegg, overvåking, regulering og logging av vann parametere.

Mekanisk avlusning

Nybygget er designet for å trykk-losse til merd eller direkte til anlegg på land, til avluser anlegg o.l., uten bruk av vakuum pumpe for mest mulig skånsom behandling av fisken.

Båten er arrangert med stor kapasitet for avgassing av vannet i brønnene med 4 stk CO2 luftere, oksygen og Ozonproduksjonsanlegg for regulering av O2 nivå i vannet under transport og Ozon behandling ifm desinfisering av lasterom og tilknyttede system.

Nybygget er utstyrt med filteranlegg på all sirkulasjon for rensing av vannet ifm UV behandling og avlusing. Laste/losse systemet er arrangert med avsiling av sjøvann og ferskvann ved lasting og lossing i forbindelse med ferskvanns behandling av fisken.

Alt avløpsvann kjøres gjennom egne filter for utskilling av tørr stoff og videre UV behandling av det rensede avløpsvannet. Dette samles opp i beholder som destrueres om bord eller leveres til land.

For mekanisk avlusing av fisken, er båten også utstyrt med et trippelt Skamik avluser anlegg med kapasitet på 150 tonn i timen.
System for overvåking av oksygennivå og vannkvalitet i brønnen, produksjon og innblanding av oksygen i lasterommet, ozonanlegg for desinfisering av lasterom og rørsystem og også selve vannet i lasterommet som har vært i kontakt med fisken etter utlossing.

Båten er utstyrt med RSW-anlegg for nedkjøling av vannet i lasterommene under transport av fisk i lukket system.

Nybygget har følgende hoveddimensjoner;

  • Lengde o.a. 63,86 m, Bredde 14 m og dybde i riss 5,30 m. 
  • Lasteromsvolumet er på 1200 m3, fordelt på to fiskebrønner, som er utstyrt med skyveskott og trykk laste- og lossesystem. Båten vil ha innredning for 10 personer. 
  • Brønnbåt Nord Lofoten AS er et brønnbåtselskap som ble stiftet i 2019, og er et lokalt samarbeid mellom Brønnbåt Nord AS og Ellingsen Seafood AS.