True Arctic Salmon lanseres på sjømatmessen i Boston i år. Foto: Cermaq Norway AS

Cermaq lanserer ny merkevareplattform

«True Arctic – slow raised salmon» er et nytt konsept fra matvareprodusenten Cermaq Norway AS.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Forbrukere blir stadig mer opptatt av matens opprinnelse.

- Cermaqs oppdrett i Norge skjer nord for polarsirkelen, der vannet er kaldt og laksen vokser langsommere og får fordelaktige produktegenskaper – en arktisk effekt, sier Cermaqs globale salgs- og markedsdirektør Arild Åkre i en pressemelding.

Laks med arktisk identitet

Laksen fra Cermaqs anlegg nord for polarsirkelen skal heretter nå frem til kundene med en klar arktisk identitet. Geografisk opprinnelse er en trend vi har sett innen mange matprodukter fra landbruket. Laksen som produseres i sjøen preges av hvor den har levd. Nord for polarsirkelen er sjøen kaldere både sommer og vinter, noe som gjør at det tar lenger tid å produsere en laks og som gir den noen produktfordeler.

- Med denne merkevareplattformen, True Arctic Salmon, skal vi samarbeide tett med kundene våre slik at de kan lykkes i sin kommunikasjon og markedsføring. Vi er opptatt av å skape kategorivekst for våre kunder og vi tror dette kan være et verktøy til å hjelpe kundene med dette. En del av vår strategi er å være et ledende kundeorientert B2B-selskap, forteller Åkre.

Lanseringen av True Arctic Salmon skjer på sjømatmessen i Boston, blant annet gjennom en egen web-side, og vil følges opp på messen i Brüssel i mai.

- Det arktiske har en egen identitet, med storslagen natur, tøffe forhold, og kaldt og rent vann. Her produserer vi mat med arktisk effekt og som har unike produktegenskaper. Dette inngår i opprinnelsen til True Arctic Salmon, og er noe kvalitetsbevisste forbrukere er opptatt av, sier Knut Ellekjær, administrerende direktør i Cermaq Norge.