Illustrasjonsbilde av båt: Foto: iStock.

- Dette vedtaket vil ha store positive gevinster for miljø og helse

I går fattet IMO (International Maritime Organization) et miljøvedtak som vil ha store positive konsekvenser for utslippene fra skipsfarten. Fra 2020 er det bare lov å bruke drivstoff som har mindre enn 0,5 prosent svovel. I dag er grensen 3,5 prosent, melder Bellona.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Dette vedtaket vil ha store positive gevinster for miljø og helse. Svovel forårsaker 100.000 for tidlige dødsfall hvert år, særlig i tett befolkede kystområder i Asia, sier seniorrådgiver Jan Kjetil Paulsen i Bellona.

Han er veldig glad for at vedtaket skal gjelde fra 2020, og ikke ble utsatt til 2025 slik enkelte industriinteresser har ønsket.

- Det ville medført minst 200.000 for tidlige dødsfall, ifølge en analyse fra Finnlands meteorologiske institutt, sier Paulsen.

For skipsfarten innebærer vedtaket at de må gå over til lavsvolvel-drivstoff, -gass eller installere rensesystemer (scrubbere) som fjernet svovel-utslippene. Dette vil påvirke alle store norske rederier som går i internasjonal skipsfart. For kystnære områder i Nordsjøen og Østersjøen er dette allerede innført. Også Hurtigruten bruker lavsvolvel-drivstoff allerede.

- Flere store, norske rederier vi har snakket med ønsker dette forbudet velkomment. De har allerede forberedt seg på dette vedtaket og er klare til å gjøre endringer innen fristen i 2020, sier Paulsen.