Ove Grøtan i AquaGen og Einar Biørn-Hansen i Moen Marin ved overlevering av MS Tott. Foto: Moen Marin

Dobbelleveranse fra Moen Marin til AquaGen

I løpet av de fire siste årene har AquaGen anskaffet sju nye servicebåter fra Moen Marin. Selskapet avslutter 2017 med to nye 10-metringer.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

I 2010 leverte Moen Marin sitt første fartøy til AquaGen. Nå leveres NabWork 1065-fartøyene MS Topp og MS Tott. Dette kommer frem i en pressemelding fra Moen Marin.

I forhold til sin størrelse på 10,65 x 5,00 meter, har NabWork 1065 gode kapasiteter: Under dekk sørger 265 John Deere-hester for fremdriften. Nogva gir og vridbart propellanlegg og sidepropellere fra Sleipner sikrer både fleksibilitet og manøvreringsegenskaper også i røffe farvann. På dekk er fartøyet utrustet med en radiostyrt Palfinger-kran med en kapasitet på inntil 7,4 tonnmeter, samt tre- og ett-tonns nokker.

Navigasjonspakken leveres av Furuno, og inkluderer radar og kartplotter med integrert GPS, VHF, ekkolodd og autopilot.

Nøkkelinfo for MS Topp og MS Tott:

  • Lengde: 10,65 meter
  • Bredde: 5,0 meter
  • Drivstofftanker: 2m3
  • Motoreffekt: John Deere 6068, 265 hestekrefter
  • Gir: Nogva HC168
  • Propellanlegg: Nogva vribart 4-bladet anlegg, Ø900mm
  • Kran: Palfinger PK 8501 (M) A
  • Capstaner: Tenfjord 3T og 1T
  • Thrustere: 1 stk. Sleipner 40hk
  • Navigasjon: Furuno
  • Brannslokking i maskinrom: Inergen
  • Fart: ca. 10 knop
  • Konstruksjon: Marin Design
  • Byggenummer: 191 og 192
  • Leveringsdato: 30.11.2017 og 14.12.2017

I likhet med andre nybygg fra Moen Marin leveres énskrogerene med helisolert maskinrom for bedre arbeidsmiljø, og helkledde innvendige rekker for enkelt renhold og desinfisering.

Fartøyets spesifikasjoner inkluderer også moderne systemer for deteksjon og alarmering ved brann og vanninntrenging, brannslukkingsanlegg i maskinrom, redningsflåter for fire personer, WC og ekstra styreposisjon bak styrhus.