Domstol dømmer arbeidsgiverforening til å avsløre detaljer om brønnbåt-avtaler
Chile: Retten har nå godkjent de rettslige papirene som Sølvtrans har levert for å ettersøke hvordan Armasur aktivt har hindret fri konkurranse blant brønnbåtselskapene sør i Chile.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
En domstol i Chile har akseptert den foreløpige avgjørelsen som ble fremlagt av Sølvtrans Chile, der det søktes om at Armarsur, arbeidsgiverforeningen for rederier avslører hvordan de har jobbet aktivt med brønnbåtsselskapene i sør av landet for å hindre fri konkurranse, samt nærmere undersøke samspillet mellom disse selskapene.
Det skriver Salmon Expert, Kyst.no søsternettsted i Chile.
Gjennom disse rettslige skrittene ønsker Sølvtrans Chile å kunne stille de ansvarlige for retten på bakgrunn av feilaktige konkurransevilkår.
Ønsker svar
Det rettslige tiltaket mot fraktselskapet ble satt opp med det formål om at de hovedansvarlige for Armasur - som også er de administrerende direktørene til de store rederiene i Sør-Chile – må vise dokumenter og bakgrunnen for hvordan de har koordinert og muligens forhindret at nye aktører ikke fikk tilgang til laksemarkedet.
Les også: Sølvtrans trues i Chile
Det som er etterspurt av TDLC, forhindrer ikke det nasjonale økonomiske anklagers kontor i å etterforske i samme marked, etter fakta som Sølvtrans Chile har fremlagt for retten.
Det 18-sider lange dokument som er utformet av Francisco Agüero som er ekspert på konkurransefrihet, viser en serie fakta som Armasur og dets tilknyttede selskaper har laget for å diskreditere Sølvtrans Chile og for å skade selskapets image og til slutt ta det ut av konkurransen fra fremtidige bud.
Ekskludering av konkurrent
Eksperten uttalte at koordinering mellom konkurrerende selskaper for å ekskludere en konkurrent i markedet, ved hjelp av en fagforening, er en av de mest skadelige praksisene mot fri konkurranse. Han la også til at med tiltaket fra TDLC, ender Armasur opp med å bli ettergått nøye i sømmene, og de vil måtte redegjøre for en kampanje med trakassering og skadegjøring av et selskap med økende posisjonering innenfor brønnbåtmarkedet.
Víctor Vargas, daglig leder i Sølvtrans Chile, fordømmer det han mener Armasur har gjort. Han sier de flere ganger har forsøkt å ekskludere andre rederier i budprosessene til oppdrettselskapene, siden Sølvtrans Chile har en moderne flåte av fartøy, med "flytende akvarier" som flytter levende laks fra oppdrettsanleggene til slakteanleggene, i henhold til høykvalitetsstandarder med de mest moderne teknologiene som eksisterer i dette marinområdet, forklarte han.
Sølvtrans Chile uttalte at noen av praksisene til Armasur og konkurrentene ble gjennomført i løpet av 2017, mens minst tre bud var åpne for brønnbåttjenester for lakseproduksjonsselskaper, som utgjorde nesten 30 % av den samlede laksetransporten.
- Med dette tiltaket som ble akseptert av retten, håper vi at Armasurs ulovlige og konkurransedyktige handling vil bli tydelig, noe som viser at selskapene som er gruppert i denne unionen, ikke godtar fri konkurranse, der nye aktører kommer for å bidra med bedre teknologi, bedre betingelser for handelsmennesker og bedre teknologi for å navigere i sørlige Chile, sier Vargas.
Les også: - Anklagene er feilaktige
Les også: Rostein avviser å være part i brønnbåtkonflikt
Bakgrunn:
Tidligere har brønnbåtrederiet Naviera Orca - som er medlem i Armasur - anklaget Sølvtrans for å omgå chilensk lov som setter krav til at minst 51 % av eierskapet skal være nasjonalt. De mener at det nasjonale majoriterseierskapet i selskapet kun er proforma ved at de hevder kapitalen som den chilenske majoritetseieren i Sølvtrans Chile har betalt for 51% av selskapet er symbolsk i forhold til den virkelige verdien.
Den chilenske arbeidstakerorganisasjonen CUT har tidligere uttalt at de er bekymret for arbeidsplassene til de ansatte i Sølvtrans Chile dersom Naviera Orca vinner fram med sine anklager, og har varslet at det kan bli aktuelt med en arbeidskonflikt.