Laugar opererer med FLS-avlusere. Foto: Smøla Klekkeri og Settefisk AS

- Effektiviserer avluserproduksjonen

Flatsendsund Egineering må øke produksjonskapasiteten for å kunne svare på etterspørselen for deres FLS avlusersystem. - Vi jobber med flere prosjekt for å effektivisere produksjonen, forteller daglig leder Odd Arne Skjong.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Per i dag er avlusingssystemet installert på MSV Enabler One, Artic M/S Artic Sea Service og Pure Shipping M/S Laugar.

- Sistnevnte har doblet kapasiteten i løpet av vinteren, og settes tilbake i drift i disse tider, forteller Skjong.

Han legger til at de produserer for full kapasitet, men ikke klarer å levere fort nok.

- Produksjonen går veldig bra, men vi ser et behov for å øke produksjonskapasiteten. Vi har flere prosjekt på gang for å bedre effektiviteten og få ned produksjonstiden slik at vi kan levere markedets beste avlusersystem på enda kortere tid.

Ti ganger økt kapasitet

Hvilken avlusingseffekt man oppnår avhenger av tilstanden på fisken som størrelse, sykdomshistorikk med mer.

- Men gjennomsnittlig effekt på avlusing av frisk fisk med snittvekt 1-5 kilo er 95 prosent av kjønnsmode hunnlus, 95 prosent av de bevegelige og cirka 68 prosent av de fastsittende.

Kapasiteten på en linje vil også avhenge av tilstanden og størrelsen på fisken.

- Kapasiteten for fisk som er spesielt liten, spesielt stor, syk eller svekket på andre måter regnes til cirka 20 tonn i timen per linje. For frisk fisk er kapasiteten 40-50 tonn i timen per linje, og dette er kapasiteten man bør ta sikte på for optimal effekt. Det vi vil si er reell kapasitet. Systemet klarer opp mot 60-70 tonn i timen per linje, men det er ikke optimalt for avlusingseffekten, forklarer han.

I fjor ble det avlust i overkant av 62 000 tonn med systemet.

-  Cirka halvparten av dette ble gjort på høstparten med M/S Laugar, som kom i drift i fjor sommer. Vi forventer langt mer laks gjennom våre system i 2017 siden det vil være over 10 ganger så mange av siste generasjon linjer i drift i år i forhold til i fjor.