Norsk sjømat inntar Thailandske shoppingsentre. Foto: Norges sjømatråd.

Eksklusiv norsk sjømat i Thailand

Gjennom sjømatkampanjen «The incredible flavours of Norway» har det beste av norsk sjømat inntatt eksklusive shoppingsentre i Thailand.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Kampanjen er et samarbeid mellom Sjømatrådet, den thailandske importøren Thammachart Seafood og The Mall Group, som opererer de største og mest eksklusive handlesentrene i Bangkok med egne Gourmet Markets, melder Sjømatrådet i en pressemelding. 

- Vi er svært glade for å delta i denne kampanjen sammen med ledende high-end aktører i Thailand. Det er et viktig bidrag i vårt arbeid for å posisjonere norsk sjømat som den beste i verden i et av våre raskest voksende markeder, sier Sjømatrådets fiskeriutsending i Sørøst-Asia, Jon Erik Steenslid.

Fileterte fersk Skrei

Flere norske sjømatprodukter hadde funnet veien til det velkjente handlesenteret Siam Paragon i Bangkok for lanseringen den 19.april, og til stor fornøyelse for publikum ble en norsk fersk Skrei på 8 kg filetert og tilberedet som smaksprøver.

Kampanjen har som målsetting å både øke konsumet av norsk fisk og øke kjennskapen til Norge som en verdensledende sjømatnasjon. Dette ble også behørig markert ved at Thammachart Seafood, som operer flere titalls fiskedisker i både handlesentre og supermarkeder i Thailand, nå opphavsmerker sine norske sjømatprodukter med den nye «Seafood from Norway» logoen. Arrangementet ble dekket av et solid thailandsk pressekorps som representerte hele 24 ulike medier.

Vekstmarked i Øst

Thailand er et raskt voksende marked for norsk sjømat. I 2017 ble det eksportert 26 000 tonn sjømat til en verdi av 1,2 milliarder kroner til landet, en økning på 17 prosent i verdi mot året før. Norsk laks står for over en tredjedel av verdien, etterfulgt av ørret og makrell.