Gå til innhold
Annonse
Aqua Merdø er den nye slaktebåten til rederiet Dess Aquaculture. Her avbildet med avgang fra Polen. Foto: Myklebust Verft.

Ferdigstiller bløggebåten «Aqua Merdø»

Aqua Merdø er den nye slaktebåten til rederiet Dess Aquaculture. Her avbildet med avgang fra Polen. Foto: Myklebust Verft.

Dess Aquaculture Shipping får om en drøy måned overlevert sin spesialbygde bløggebåt «Aqua Merdø» . I disse dager gjøres siste finpuss før overlevering på Myklebust Verft.

Annonse

Fartøyet er bygget for bløgging og transport av laks fra oppdrettsanlegg til prosesseringsanlegg. Bløggebåten bygges av Myklebust Verft, som er eid av Kleven-konsernet og skal ha en kapasitet på 400 tonn fisk.

Prosjektsjef Tor Inge Nordmo, sier verftet jobber med å ferdigstille slaktebåten Aqua Merdø til Dess Aquaculture, som skal stå klar i slutten av april. Foto: privat.
Prosjektsjef Tor Inge Nordmo, sier verftet jobber med å ferdigstille slaktebåten Aqua Merdø til Dess Aquaculture, som skal stå klar i slutten av april. Foto: privat.

Tor Inge Nordmo, prosjektleder i Myklebust Verft sier til Kyst.no/Skipsrevyen.no at fartøyet er forventet ferdig for levering i slutten av april. 

- Dette er som avtalt, da en måned ble lagt til leveringstiden som følge av en endringsordre.

- Ikke mange slike fartøy

Det er rederiet DESS Aquaculture Shipping AS i Grimstad, som har kontrahert det nyutviklede ‘On-site Harvesting’- fartøyet med design fra Salt Ship Design. DESS Aquaculture er et joint venture-selskap eid av Marine Harvest og Deep Sea Supply. 

- Det er ikke bygget mange slike fartøy i verden, båten skal kun ta om bord fisk og bløgge denne før lagring i RSW-tanker. (Refrigerated Sea Water). Fisken blir så transportert rund og usløyet til fabrikk for videre bearbeiding, opplyser Nordmo.

Båten er designet for å behandle og transportere over 400 tonn fisk, og er utrustet med såkalt "stun & bleed"-prosessanlegg med en kapasitet på 100 tonn fisk per time. Den er 59,20 meter lang og 13,60 meter bred. 

Det er tidligere blitt opplyst at fartøyet vil ha mye unik teknologi og designløsninger som ivaretar fiskevelferd, smittesikring, hygiene, miljø og kvalitet på en optimal måte. Fartøyet er også tilrettelagt for å bruke landstrøm under losse- og vaskeoperasjoner.

Opsjon ikke avklart

Fartøyet har byggenr. 388 og er et SALT 425 FHV-design. 

Etter hva Skipsrevyen.no erfarer ligger kontraktsverdien i størrelsesorden 200 mill. kroner, før fratrekk av et incitament på 20 millioner kroner fra Innovasjon Norge. Kontrakten inneholder også opsjon på et fartøy til, men Nordmo forteller at opsjon ikke er erklært. 

- Jeg tror rederiet vil samle erfaring på det nye fartøyet før en ny båt blir bestilt, påpeker Nordmo. 

Han forteller videre om god aktivitet ved verftet i fjor, da blant annet leverte to brønnbåter til Sølvtrans, samt to trålere.

- Det gjenstår to trålere som skal leveres første halvår 2018. Kleven Verft skal også levere en stor snurper/tråler som har fått navnet Gitte Henning før sommeren, sier Nordmo avslutningsvis. 

Illustrasjonsbilde av bløggefartøyet Aqua Merdø. Foto: Salt Ship Design.
Illustrasjonsbilde av bløggefartøyet Aqua Merdø. Foto: Salt Ship Design.

“Aqua Merdø”: 

  • Lengde 59.20 m
  • Bredde13.60 m
  • Dybde: 5.90 m
  • Nettotonn: 583T
  • Hovedmotor: CAT C280-6 – 1900 kW
  • Fart: 12 knop
  • Dekkskraner:  MacGregor Triplex
  • Vinsj: Palfinger NDM
  • Capstaner: Palfinger NDM
  • Lugarkapasitet: 11 personer

 

Har du en sak du
vil tipse oss om?

Annonse