Møre Maritime i Kristiansund inngikk i 2015 designkontrakt om utvikling av et havbruk slaktefartøy på 36 x 12 meter til De Bruyn Transport i Tasmania. Foto: Møre Maritime

- Flere beveger seg inn mot havbruk

- Møre Maritime har travle dager, men merker tøff konkurranse fra flere verft og skipskonsulenter som nå vil inn i havbruk, skriver Maritime.no

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Med fem pågående nybyggkontrakter har Møre Maritime mye å henge fingrene i. Mens flere i bransjen har slitt de siste årene, har skipskonsulentene hatt jevnt med oppdrag. I tillegg til nybygg, har selskapet også flere oppdrag som går på ombygging av mindre offshorefartøy til havbruk.

– Vi har hatt svært mye å gjøre, men merker at veldig mange skipskonsulenter og verft satser i dette markedet nå. Konkurransen er knallhard. Flere beveger seg inn mot havbruk nå som offshoremarkedet går dårlig. Fordelen vår er at vi har jobbet i markedet lenge, og er godt kjent i bransjen, sier daglig leder Svein Knudtzon Waagbø til Maritime.no.

– Vi jobber også med fiskebåter og andre typer fartøy, men det har alltid vært havbruksfartøy vi har hatt som mål å bli best på, legger han til.

Skipsrederier som driver innen havbruk er de største kundene. Møre Maritime har flere design- og utviklingskontrakter på gang.

– Det tar ofte flere år før et design blir realisert. Men for tiden har vi hele fem nybyggkontrakter. Det er to store og avanserte brønnbåter på 85 meters lengde som er under bygging på Fiskerstrand Verft for Frøy Sjøtransport. Videre har vi en slaktebåt under bygging i Tasmania for De Bruyn Transport. I tillegg har vi to store servicefartøy som skal bygges ved Sletta Verft for Frøy-gruppen, opplyser han til nettavisen.

Les også:Brøt grenser i nyeste overleverte båtprosjekt