Per Wikheim fra Link med en Oxe diesel motor under Aqua Nor 2015.

- Flere velger utenbordsmotorer

På ett år har det kommet 17 prototyper og 19 seriemotorer av den utenbords diseselmotoren kalt Oxe diesel med 200 hk langs Norske kysten, og distributøren ser en klar trend i næringen. -  Flere velger utenbordsmotor fremfor innenbordsmotor, forteller Per Wikheim fra Link til kyst.no.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Under Aqua Nor 2015 sto Wikheim på stand for å markedsføre verdens første 200 hk utenbords dieselmotor og siden da har det bare gått fremover med positive tilbakemeldinger fra havbruksnæringen.

- Kommentarene fra næringen er ofte at dette har de ventet lenge på. Langs kysten av Norge er det ofte vanskelig å få tak i bensin. Mange er derfor tvunget til å velge innenbordsmotorer på grunn av tilgangen på diesel, men nå har man et alternativ for utenbordsmotorer, sier Wikheim.

Han har tidligere meldt om stor interesse fra havbruksnæringen, og på ett år har det kommet 17 prototyper og 19 seriemotorer av motoren kalt Oxe diesel langs kysten.

- Vi har også levert en prototype til Marine Harvest, som opererer i den nordvestlige delen av Skottland. De er veldig fornøyde med motoren og dens pålitelighet, samt det lave drivstofforbruket, sier han til kyst.no

Av de serieproduserte motorene har han sett svært lite "barnesykdommer".

- Alle motorene er blitt oppgradert og blitt fikset på plass og i operativ drift.

Tilpasset HMS

Han sier så at de tydelig kan se at flere velger utenbordsmotor fremfor innenbordsmotor, og viser til at det er god grunn for det.

- Oxe diesel er også den eneste motoren som er laget spesielt for yrkesbruk og den profesjonelle bruker. Motoren er også bedre tilpasset til HMS i bedriftene.

Når det gjelder hvilke fordeler motoren har mener han disse er mange.

- Man oppnår 30 -40% lavere drivstofforbruk og lettere tilgang på drivstoff. Motoren har også lavt støynivå, har ferskvannskjøling og er eneste motor med hydraulisk gir, sier han.

I tillegg skal levetiden på motoren være fem ganger enn på tilvarende bensinmotor

Flere kundegrupper

Nylig meldte selskapet at Hurtigruten kjøpte 15 dieseldrevne påhengsmotorer til sine RIB-er, som skal operere med MS Midnatsol i den Antarktiske cruisesektoren.

- Den neste store leveringen deres går til sørøst Asia og omfatter totalt 100 motorer, informerer Wikheim.

  • Oxe diesel produseres i Sverige.
  • Hovedtanken bak prosjekteringen av motoren var rettet mot det amerikanske forsvaret, da de i fremtiden ikke har tillatelse til å bruke utenbords bensinmotorer.
  • Motoren kan blant annet kjøres på avgiftsfri diesel slik at man har lettere tilgang på drivstoff.
  • Den har 30-40 prosent lavere dieselforbruk enn bensinmotorene og kan delvis styres av en fjernkontroll, ifølge distributøren.
  • Levetiden på motoren er over 10 000 timer.