Det 16 meter lange og 10,5 meter brede fartøyet er en skikkelig arbeidshest, rikholdig utstyrt med to store kraner med lang rekkevidde, vinsjer og utstyr for både ankring og fortøyning av oppdrettsmerder, og slepeoppdrag, samt det siste av utstyr montert om bord. Se et stort bildegalleri nederst i saken. Alle foto: Sletta Verft.

«Frøy Junior» rett i arbeid

Fra Sletta verft kom båten «Frøy Junior» til Frøya for å klargjøres for sitt første oppdrag. Med et ungt, men sammenspleiset mannskap, med god erfaring, tok de fatt på turen ned til Ålesund og en tre måneders kontrakt for Mowi Sør.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Vi har fått en veldig fleksibel arbeidsbåt for oppdrettsnæringen, godt utstyrt og med stort arbeidsdekk som gjør oss i stand til å ta alle operasjoner ved merdkanten, forteller den unge skipperen Eirik Skarsvåg (26) i en pressemelding fra Frøygruppen.

Det var et svært stolt og fornøyd mannskap på tre som slapp fortøyningene da de dro fra Frøya. Ved ankomst Ålesund kommer det fjerde besetningsmedlemmet om bord, styrmann Richard Sørensen, som utgjør første skift på det nye flerbruksfartøyet til Frøy Akvaressurs.

Fartøyet «Frøy Junior» er den siste anskaffelsen fra Sletta Verft i Mjosundet og Frøygruppen har gode samarbeidsrelasjoner til dette skipsverftet. Oppdraget er den hittil største aluminiumsbåten som er bygd ved verftet. Fartøyet er anskaffet med tanke på spot-markedet i oppdrettsnæringen, og er allerede chartret for oppdrag av Mowi Sør. 

Det 16 meter lange og 10,5 meter brede fartøyet er en skikkelig arbeidshest, rikholdig utstyrt med to store kraner med lang rekkevidde, vinsjer og utstyr for både ankring og fortøyning av oppdrettsmerder, og slepeoppdrag, samt det siste av utstyr montert om bord. Det er god dekksplass på over 80 kvadratmeter, slik at mannskapet får utført arbeidsoppgavene ved merdkanten på en trygg og sikker måte.

- Vi har to kraner på dekk, en 65 tm kran på akterdekk, samt en 32 tm midtskips. De har lang rekkevidde og gjør det enkelt og trygt å ta store løft ved nota, forteller skipper Eirik Skarsvåg. I tillegg har vi to fortøyningsvinsjer, vaskeanlegg med enkel veksling mellom ferskvanns- og sjøvannshøytrykkspyling og mye annet utstyr. Ja, her er alt lagt til rette for raskt skifte av oppdrag, enten det dreier seg om avlusning eller fortøyning og sikring av oppdrettsanlegg, forsikrer Skarsvåg.

Dyktig mannskap, og rederi med stor kapasitet

Driftskoordinator Andreas Vatn i Frøy Akvaressurs forteller at de med denne nyanskaffelsen kan tilby serviceoppdrag med det beste utstyret og de beste folkene om bord. Selv om det er et ungt mannskap, er det karer som har lang erfaring fra andre fartøy i Frøygruppen og oppdrettsbransjen. De utgjør et solid team som jobber effektivt, sikkert og med stor kompetanse, forteller han.

På den første turen har skipper Eirik Skarsvåg fra Frøya med seg maskinpasser Matteus Flaahammer på 21 år, nettopp ferdig med styrmannsskolen og to års fartstid i Frøygruppen, samt hitterværingen Stian Melhus på 23 år som nettopp er ferdig med to års læretid som matros.

Alle de tre karene har jobbet sammen om bord i andre fartøy i Frøygruppen og kjenner båt og utstyr godt. I tillegg har de til tross for sin unge alder inngående kjennskap til arbeidet og kravene som settes ved merdkanten. Når de ankom Ålesund onsdag ettermiddag mønstret sistemann, styrmann Richard Sørensen (32) fra Senja om bord. Det er hans første tørn i Frøygruppen, men han har mange års erfaring om bord i tilsvarende fartøyer.

- Vi er et godt team og vi skal bli enda bedre og mer samkjørt når vi har fått gjort oss erfaringer om bord i «Frøy Junior» forsikrer de alle før avgang.

Det nye fartøyet er veldig økonomisk i bruk, fleksibelt for flerbruksoppdrag og med gode manøvreringsegenskaper med to kraftige thrustere på 50 hk som sikrer at de manøvrerer lett og sikkert ved oppdrettsanleggene i all slags vær.

Ifølge driftskoordinator Andreas Vatn i Frøy Akvaressurs vil fartøy og mannskap ta oppdrag på ulike oppdrettsanlegg langs hele norskekysten.