Anne Vik Mariussen har jobbet 15 år som markeds- og kommunikasjonssjef i AquaGen, nå har hun startet på en nytt kapittel i sin karrière og er startet i GenoMar Genetics. Foto: AquaGen.

Gir seg etter 15 år i AquaGen - går til Genomar Genetics

Anne Vik Mariussen (55) er ny markeds- og kommunikasjonssjef i GenoMar Genetics, og sier det er utrolig spennende å få lov til å jobbe i en ny sektor innen akvakultur. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Anne Vik Mariussen gir seg i AquaGen etter 15 år, og har startet som markeds- og kommunikasjonssjef i GenoMar Genetics. 

Mariussen sier til Kyst.no at hun startet i jobben 1. juli 2020.

Utvikling og koordinering

Arbeidsoppgavene hennes blir å utvikle og koordinere en felles markedsføring og profilering av genetikk til den globale tilapia-sektoren. Selskapet eier en rekke avlsprogrammer som utvikles parallelt gjennom merkevarene GenoMar, Aquabel og AquaAmerica.

- Stillingen min vil være en støttefunksjon knyttet til utarbeidelse av faglig og generisk markedsmateriell og en mer harmonisert gjenkjennbar kommunikasjonsplattform som skal benyttes i GenoMar-gruppens selskaper i Asia og Latin Amerika, opplyser hun.

Genomar Genetics:

  • EW GROUP, holdingselskapet som eier AquaGen eier også 100 % av aksjene i GenoMar Genetics, som er et globalt ledende avlsselskap for tilapia.
  • GenoMar Genetics er en del av Norway Fresh Group og eier av GenoMar Supreme Tilapia (GST) -stammen som har blitt utviklet gjennom mer enn 25 års målrettet og teknologisk nyskapende avlsarbeid på tilapia.

Helt ny sektor innen akavakultur

Mariussen sier det er utrolig spennende å få lov til å jobbe i en ny sektor innen akvakultur.

- Den globale tilapia-næringen nærmer seg en årlig produksjon på 8 millioner tonn og følger på mange måter samme utviklingsspor vi opplevde innen oppdrettslaks. Fremdeles er sektoren fragmentert og består av mange små enheter. Imidlertid er konsolidering og industrialisering godt i gang i land som Brasil, Mexico, Kina og Thailand, samt at også krevende amerikanske og europeiske markeder har fått øynene opp for produktet.

- Det å ta med seg relevant kunnskap og erfaring  innen salg og markedsføring av vaksiner og genetikk til laksenæringen og bidra til å utvikle andre viktige oppdrettsarter i varmere farvann i ulike forretningskulturer, er noe jeg ser frem til, utdyper hun.

55-åringens utdanning er variert og hun har høyskolekandidat i akvakultur fra Nord Universitet, master i akvakultur med studieretning fiskehelse fra Universitetet i Bergen og markedsføring, merkevarebygging og strategi for norsk sjømatnæring fra NHH.

- Hva ser du mest frem til med din nye jobb og gleder deg mest til?

- Jeg er glad for å kunne jobbe sammen med folk av ulik bakgrunn både faglig og kulturelt. GenoMar Genetics har hovedkvarter i Oslo, men har avls- og distribusjonsselskaper i Filippinene, Vietnam, Malaysia, Brasil og Colombia. Allerede etter et par måneder i den nye jobben har jeg truffet mange engasjerte og inspirerende kollegaer. Jeg ser i første omgang frem til å kunne besøke de ulike selskapene og få bedre kjennskap til markedene til våre produkter og tjenester, sier hun.

- Hvilke ambisjoner har du i din nye stilling?

- Jeg vil benytte min kompetanse innenfor markedsføring av genetikk hos laks, regnbueørret og rognkjeks på oppdrettsarter i andre land. Mye av den teknologien og kunnskapen som på mange måter er finansiert av behovene i lakseindustrien, er nå tilgjengelig for andre oppdrettsarter. Mitt håp er å kunne bidra til å overføre det beste fra laksesektoren, inkludert også å unngå feiltrinnene, slik at vi kan bidra til lønnsomhet og bærekraft i oppdrett av tilapia.

Stor teknologisk utvikling

Mariussen har flyttet til Oslo, der hovedkontoret til GenoMar Genetics ligger, og oppsummerer sin tid i AquaGen som lærerike og artige år.

- Det har vært spesielt spennende og krevende å følge den teknologiske utviklingen innen avlsarbeidet. Det å popularisere og kommunisere overgangen fra tradisjonelt avlsarbeid til moderne bioteknologi og hvilken betydning dette vil få for oppdrettsnæringa, har vært noe av det jeg har likt best.

Ellers har Mariussen hatt et bredt spekter av oppgaver innen markedsføring, merkevarebygging og kommunikasjon. Samarbeidet med forskning og produksjon av stamfisk og rogn innad i selskapet og kontakt med kundene mener hun har vært både inspirerende og nyttig. 

Lang fartstid i næringen

Før jobben som kommunikasjonssjef i AquaGen, jobbet Mariussen i ulike stillinger innen markedsføring og salg av vaksiner til laks og regnbueørret i Intervet Norbio, nå MSD.

55-åringen er oppvokst i Svolvær, har vært «Norge rundt», først studier i Bodø og Bergen, og deretter jobb i Bergen og Trondheim, før hun havnet i Oslo sist høst. Interessene hennes utenom jobb er design, fotografering og trening.