Glen Bradley er nestleder i brønnbåtselskapet Rostein. Foto: Privat/Rostein.

– Gratis brønnbåt!

- Dersom oppdretterne regner på hvor stor verdiskapning brønnbåter kan bidra med, er brønnbåt gratis.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Nestleder i Rostein AS, Glen Bradley er over gjennomsnitt ivrig når han blir forelagt påstander om at brønnbåtene bare blir dyrere og dyrere for oppdretterne.

- I dagens situasjon regner vi med at 25-30 prosent av den samlede brønnbåtkapasiteten i Norge brukes til behandling, sier Glen Bradley til kyst.no.

Han mener at denne trenden tok av i 2013, og har siden blitt et stadig viktigere bruksområde for brønnbåtene. De nyeste fartøyene er utstyr for lusebehandling enten ved hjelp av hydrogenperioxid eller ferskvann. Behandling mot gjellesykdommene AGD ved bruk av hydrogenperioxid har også tatt noe av kapasiteten.

Les også: Brønnbåt må bli billigere

- I denne situasjonen er lønnsom sortering med brønnbåt blitt nedprioritert og det er nettopp gjeninnføring av sortering på brønnbåt som kan øke produksjonen, senke produksjonskostnadene vesentlig og øke slaktesnittvekt og omsetningen. Det er derfor jeg sier med glimt i øyet at brønnbåt er gratis – man må bruke en krone for å tjene to, sier Bradley, med klar adresse til konsernsjefen i Marine Harvest sine uttalelser på kyst.no i går, der han mener kostnadene i brønnbåtnæringen begynner å anta dimensjoner  fra offshore.

Les også: Lus bidrar til høy etterspørsel etter brønnbåter

Forstår Aarskog

Glen Bradley vedgår at han forstår Aarskogs bekymring over kostnadsutviklingen.

- At Alf-Helge Aarskog legger merke til at bruk av brønnbåt blir synlig i regnskapet er ikke rart, men om en brønnbåt koster 270 eller 300 millioner kroner betyr ikke så mye for de charterkostnadene oppdrettsselskapene må betale. En spotpris på 10 000 – 12 000 kroner/timen for et fartøy til 300 millioner kroner, er billig, ifølge Bradley.

Han mener at oppdretterne for denne prisen får et topp moderne fartøy, et mannskap på 14 fordelt på to skift og drivstoff. Timesprisen går ytterligere ned når en inngår lange tidsserteparti vs spotmarkedet.

- Vi deler Aarskogs bekymring over kostnadsutviklingen, men løsningen kan være å tilnærme oss dette ut fra et verdiskapsningsperspektiv, sier sunnmøringen. Da må båtene bygges med tanke på fleksibilitet slik at de blir utnyttet døgnet rundt.