Grieg Seafood klatret fra 12. plass i 2018 til 8. plass i 2019. Foto: Grieg Seafood

Grieg Seafood blant topp ti på SHE-indeksen

Selv om laksenæringen fremdeles er en mannsdominert bransje, peker pilene i riktig retning. Grieg Seafood klatret opp til 8. plass på SHE-indeksen for 2019.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Vi har en veldig lang vei igjen å gå før vi er i mål med likestilling både i næringen og i Grieg Seafood. Det gjelder særlig i produksjonen. Men vi jobber systematisk med å få flere kvinner inn i selskapet og inn i lederstillinger, sier Andreas Kvame, administrerende direktør i Grieg Seafood i en pressemelding.

Likestillingsselskapet SHE og rådgivnings- og revisjonsselskapet EY står bak SHE-indexen, som måler kjønnsbalanse og likestilling i norske selskaper. Indeksen regner ut poeng basert på kjønnsbalansen i ledergrupper på ulike nivåer, samt bedriftens tiltak for å forbedre kvinneandelen i ledelsen.

Grieg Seafood klatret fra 12. plass i 2018 til 8. plass i 2019.

Fra sjømatnæringen har også Bremnes Seashore og AKVA group deltatt i undersøkelsen. Øverst på listen troner Schibsted, OBOS og DNB.  

Må brette opp ermene

Kvame mener sjømatselskapene lenge har vært altfor ensporet i rekrutteringen, og at næringen må brette opp ermene.

- De neste årene skal vi jobbe bredt med ulike løsninger for å redusere miljøavtrykket og forbedre fiskevelferden i oppdrettsnæringen. Da trenger vi de største talentene, uavhengig av kjønn, alder og annen bakgrunn, uttaler han.

- Mangfold er ikke bare etisk riktig. Det er i høyeste grad også i vår egen interesse, sier Kvame.

I 2019 deltar 79 selskaper av 500 spurte i SHE-indeksen.