Christian Johansen, daglig leder i Kystmiljø. Foto: Linn Therese Skår Hosteland

Håper mikroplast-debatten øker etterspørselen etter "Miljøhugging"

Christian Johansen som er daglig leder i Kystmiljø håper at "Miljøhugging" skal bli mer etterspurt i lys av debatten om utslipp av mikroplast fra næringen. – Vi tror det kan bedre næringens rykte, sier han. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Kystmiljø lanserte i fjor Miljøhugging, som en metode for opphugging av utrangert utstyr (fôrslanger, hamsterhjul og ringer etc.) fra oppdrettsnæringen. Metoden er en forseglet prosess som sikrer at sagspon fra opphuggingen ikke kommer ut og forurenser det ytre miljø.

Les ogsåVil bekjempe mikroplast med havbruksnæringen

Daglig leder Christian Johansen, og forteller til kyst.no at etter at konseptet ble lansert, har de har mottatt mye interesse fra oppdrettere i næringen.

- Vi opplever likevel at andre ikke er så opptatt av problematikken, men samtidig at det er et økende fokus rundt dette, sier han.

Johansen forteller at selv om det kanskje er basert på en trend og et ønske om å ville være mer miljøvennlige, vil det også kunne hjelpe næringen i å bedre sitt eget rykte.

- Konseptet er bra både miljømessig og økonomisk, sier han.

Ingen standard for opphugging

Som en nyhet informerer Johansen om at de samarbeider med WWF Verdens naturforbund for å gjøre oppdrettsindustrien mer miljøvennlig med tanke på plastforbruk, og Miljøverndirektoratet har gitt midler for å bidra til miljøhugging. I lys av debatten om mikroplast fra fôrslanger i havet, håper og tror Johansen at tilbudet skal bli mer etterspurt.

Les også: Hevder oppdrett er stor kilde til mikroplast via fôrslangene

- Jeg tror det er viktig at vi får belyst problematikken. Det finnes i dag ingen standard for opphugging av plast i havbruksnæringen. Dette ønsker vi og WWF å gjøre noe med, opplyser han.

Johansen har tidligere informert om at i forbindelse med Miljøhugging, har man også muligheten til  å få omgjort egen plast til fleecegensere. Så langt har dette ikke vært veldig populært, men han mener selv at dette kan snu.

- Det kan hende det kommer i fremtiden. Det har jo potensiale til å bli branding og markedsføre at bedriften er miljøvennlige og at de resirkulerer, avslutter han.

Les også: Det havbruksnæringen vet om utslipp av mikroplast fra fôrslanger