- Halvering av chilenske lakseselskaper

Brussel: Phillippe Barbe, sjef for Direct Ocean, venter en kraftig konsolidering i det chilenske oppdrettsmarkedet. Antallet kan gå fra 27 selskaper i dag til 15.

Publisert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

 Kristin Vallevik Gjerde

Phillippe Barbe, sjef for det franske sjømatselskapet Direct Ocean, venter en kraftig konsolidering i det chilenske oppdrettsmarkedet. Antallet kan gå fra 27 i dag til 15. Aquachile er det største mens norske Mainstream nummer to i Chile nå.

- På grunn av den finansielle situasjonen i Chile blir det e kraftig konsolidering der. De tapte mye penger på Ila-krisen og lave laksepriser. De har en kritisk finansituasjon. Derfor vil det komme en kraftig bølge med oppkjøp og fusjoner i Chile. De kommer til å ha flere børsnoteringer, sier Phillippe Barbe på Fish Pools seminar i Brussel i forbindelse med Sjømatkonferansen mandag.

Alle til børsen I dag er det syv chilenske produsenter som er børsnotert.

- Vi tror det vil bli mer. I dag er det 27 produsenter, men i fremtiden vil det være bare 15. De andre vil bli konsolidert, slik at vi har halvparten av de produsentene vi har i dag, sier han. 

Chile ventes å triple sin produksjon på kort tid.

- Chile vil åpne opp Magallanes-regionen for mer lakseproduksjon. De ventes å triple produksjonen til 100.000 tonn ved 2016. Det er et stort potensial med en fornuftig vekst, mener Barbe.

Chile har kommet seg etter Ila-krisen. Det er nå økende etterspørsel etter bedre kvalitet og mer modne organisajoner i Chile.

 - Fremtiden er lys for lakseindustrien i Chile. Et børsnotert selskap må være mer fornuftig, sier han.

Den franske lakseimportøren mener at Norge har hele markedet for fersk laks, på grunn av sin nærhet, mens Chile kan komme sterkt inn på frossensiden og ferdig laksemat. Totalt har Europa mer enn doblet sitt volum fra Chile i januar-februar 2012 i forhold til 2013. 

Sterk vekst Barbe mener det vil bli produsert mye mer atlantisk laks i 2013 enn det Kontali har sagt. De ser en vekst på 63,3 prosent.

- Vi har spurt selskapene og lagt sammen tallene for produksjonen, sier han. 

De kan selge kvalitetsprodukter til nøkkelmarkedet USA, ellers må de inn på annenrangsmarkedet.

- De kan selge annenrangs fisk til Europa, ferdigmant, blokker etc til industrien, de er billigere fordi de har lavere produksjonskostnader. De er et komplement til norsk fersk laks. Det er vanskelig å konkurrere med Norge i high-end markedet. Fersk er bedre enn frossen sett fra konsumentens side, sier han.