Seikongen har ligget på bunnen i over fem måneder. Foto: Facebook/Defandamos Chiloé.

Har vedtatt endelig plan for heving av Seikongen

Fem måneder etter at brønnbåten Seikongen sank utenfor Chile, har maritime myndigheter vedtatt en plan for heving og fjerning av fartøyet. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Salomonexpert.cl som er Kyst.no sitt søternettsted i Chile, melder at maritime myndigheter i landet har godkjent en plan for å heve og fjerne Seikongen, som gikk på grunn ved kysten av Chonchi (Chiloé ) med 200 tonn laks om bord.

Etter en internasjonal anbudsrunde er oppdraget gått til det nederlandske selskapet Ardent. Selskapet er valgt grunnet sin erfaring i slike saker, blant annet etter jobben de gjorde etter grunnstøingen av cruiseskipet Costa Concordia.

Ifølge myndighetene i Chile har nederlenderne 80 dager på seg til å fullføre operasjonen, forutsatt at klimatiske og logistiske forhold tillater det. Ideelt sett bør arbeidet være avsluttet innen midten av mai.

Fartøyet ligger nå på havbunnen på styrbordsside (til høyre). Planen er å rette det opp under vann, redusere vekt og fylle det med luft. Når skipet flyter på egehånd, vil det bli slept til havnen i San Vicente.

Fortsatt 100 tonn fisk om bord

CPT Empresas Marítimas er eier av fartøyet som sank utenfor Chiloe 18. oktober 2017. Ombord hadde båten da over 200 tonn slakteklar laks, som ble transportert for selskapet Camanchaca. Det er enda ikke avklart hvorfor brønnbåten begynte å ta inn vann, men fartøyet ble etter det ukontrollerte vanninntaket, med vilje kjørt på grunn.

Det er verftet Guandong Bonnyfair Heavy Industry som har bygd fartøyet. I følge Greenpeace hadde Seikongen flere mangler da det forlot verftet på vei til Chile. Hvorvidt disse hadde noen betydning for forliset har ikke blitt bekreftet.

Det har tidligere blitt spekulert i om forliset skyldtes feil lastefordeling.

Etter det Kyst.no kjenner til skal kun en av brønnbåtens to tanker være tømt for fisk, da man i ettertid av forliset ikke lyktes i å åpne den ene tanken, samt hadde bergenset tidsvindu å gjennomføre åpningen på grunnet flo og fjære. Senere ble det av miljøhensyn vedtatt at båten skulle heves med de resterende 100 tonn fisk om bord, for å unngå mulig forurensing/utslipp fra skipet.

I det første vedtaket fra myndighetene ble det opprinnelig satt en tidsfrist på 48 timer for å tømme båten for fisk.