Denne hybridbåten tar fisken fra merd til marked (Ill.: Wärtsilä)

Hav Line Vessels hybride slaktebåt får Corvus batterilagringssystem

Corvus skal levere batterilagringssystemet til Hav Line Vessels kommende hybridfartøy. Slaktebåten vil bringe fisken direkte fra oppdrettsanlegget til Danmark.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Hav Line Vessels nye hybride slaktebåt skal ta fisken direkte fra merd til marked. Wärtsilä har blitt tildelt kontrakten på å levere både skipsdesign og det hybride fremdriftssystemet, og Corvus skal levere batterilagringssystemet til fartøyet.

– Vi i Corvus er ekstremt stolte over at Orca ESS nok en gang har blitt valgt av Wärtsilä til å gi energi til industriledende fartøy som dette, uttaler Willie Wagen, Global VP Sales & Marketing i Corvus Energy i en pressemelding.

Wagen legger til at prosjektet er et bevis på at batterileveranse til hybrid og helelektriske fartøy, utvides til å gjelde alle fartøystyper.

Direkte fra oppdrettsanlegg til Danmark

I dag fraktes fisken fra merdene med brønnbåter for slakting i anlegg på land, før den vanligvis eksporteres med bil. Hav Line Vessel tar mål av seg til å effektivisere hele denne prosessen, og vil frakte fisken sjøveien, direkte fra merd til marked. Hav Line Vessels kommende hybridfartøy vil bringe fisken direkte fra oppdrettsanlegget til Danmark.

Slaktebåten blir utstyrt med 14 sløyemaskiner om bord som hver kan sløye 25 fisk i minuttet.

- Med en kapasitet på tusen tonn sløyd laks eller ørret per tur, kan dette ene fartøyet fjerne minst 7 000 vogntog fra norske veier.

Enova investerer 6,55 millioner kroner i slaktebåten. Støtten gjør at den blant annet bygges med hybriddrift, med nyutviklet energioptimalisert motor og batteripakke. Båten kan også benytte landstrøm.

  • Det kommende hybridfartøyet har levering til sommeren 2018.