Nordlaks sine havfarmer skal se slik ut. Konstruksjonen blir 430 meter lang, og 54 meter bred. Foto: NSK Ship design.

Havfarm-prosjekt dyrere enn antatt - Venter spent på godkjennelse

Daglig leder Inge Berg i Nordlaks sier at selskapet er glad for at de fikk et ja av utviklingskomiteen i Hadsel, til å plassere en Havfarm utenfor Ongstad og Haug i Vesterålen. - Nå venter vi i spenning på om vi får godkjent Havfarm-prosjektet av Fiskeridirektoratet og får tildelt utviklingskonsesjoner, sier han til kyst.no.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

En enstemmig komité for utvikling i Hadsel går nå inn for at Nordlaks Oppdrett AS skal få dispensasjon fra arealplanen for å legge en Havfarm utenfor Ongstadneset i Vesterålen. Da kyst.no ringer Inge Berg, visste lederen ikke noe om godkjenningen, men var svært glad for at de fikk et ja.

Inge Berg, daglig leder i Nordlaks er spent på om selskapet får godkjent sine søknader om utviklingskonsesjoner. Foto: Therese Soltveit.

- Det er veldig lite kontroversielt at vi skal plassere Havfarmen nettopp her, så vi hadde stor tro på at fikk godkjennelsen, forklarer han. 

Les også: Utviklingskomité sa ja til Nordlaks

Berg sier at bakgrunnen for å plassere farmen nettopp her, har flere gjeldende faktorer.

- Det er en glimrende plass å ha havfarmen på. Bølgehøyden ligger på 8-9 meter bølger, og det er kun Havfarmen som har mulighet til å drive oppdrett på denne eksponerte lokaliteten. Derfor mener vi det er en god utnyttelse av sjøareal, og ikke minst er det god avstand til andre anlegg, påpeker Nordlaks-lederen.

Her kan du lese en oppdatert status om alle de som har søkt om utviklingskonsesjoner så langt.

Videre forklarer Berg at det også er kort vei til slakteri, og dette gir dermed gode logistikk muligheter for selskapet.

- Venter spent

Av de 27 innsendte søknadene til Fiskeridirektoratet om utviklingskonsesjoner, har bare to selskap fått svar. Salmars offshore Havmerd fikk først godkjenning og bygging av merd har startet i Kina. Måsøval Fiskeoppdrett fikk derimot avslag på sin søknad, og har anket vedtaket. Nordlaks venter nå spent på avgjørelsen om de får en godkjennelse eller ikke.

- Vi har stor forståelse for at dette er en tidkrevende prosess, og forholder oss til at dette er en stor sak for Fiskeridirektoratet. Men vi legger ikke skjul på at vi er meget spent og gleder oss til å komme i gang, sier Berg entusiastisk. 

Les også: Inge Berg drømmer om å bygge havfarmer

Når det gjelder igangsettelse av bygging dersom Nordlaks får aksept, sier Berg at selskapet er klar til å sette igang umiddelbart.

- Hvis vi får et ja, begynner vi med videre detaljebeskrivelser av prosjektet og vi har tilrettelagt en aktivitetsplan som vi vil følge, deretter skal vi se etter verft som kan bygge Havfarmen.

Har åpne dører for bygging

Salmars offshoremerd bygges nå i store deler i Kina, på spørsmål om Nordlaks ønsker å gjøre det samme, svarer Berg at de fremdeles har alle dører og muligheter åpne.

Daglig leder Inge Berg har enda ikke bestemt seg for om Nordlaks eventuelt skal bygge skipet i Kina eller i Norge. Foto: NSK Ship design.

- Vi har mange samarbeidspartnere vi snakker med, men det er flere ting som må klaffe. Vi har først og fremst fokus på kvalitet. Nordlaks ser på muligheter i Kina, der prisen er rimeligere, men som sagt vi har alle dører åpne enda, sier Berg lystig.

Når det gjelder kostnadene på Havfarmen sier Berg at det er blitt svært kostbart. 

- Vårt havskip er betydelig mye større enn Salmars Havmerd, noe som gjør at kostnadene blir vesentlig mye dyrere. Det er et tøft økonomisk prosjekt, noe nøyaktig pris vet vi ikke enda. Men at det koster mer enn tidligere angitt er et faktum, sier han, men legger til at selskapet har troen på at dette prosjektet er verdt investeringen i det lange løp.

Salmars Havmerd har en prislapp estimert til 690 millioner kroner.

Les også: Skrur opp prisen 190 millioner

  • Nordlaks har planer om å bygge et 430 meter langt og 54 meter bredt oppdrettsskip.
  • Planen er at skipet skal ligge på svai, forankret i bunnen med teknologiske løsninger fra offshoreindustrien.
  • Kapasiteten blir på 10.000 tonn laks, som tilsier over to millioner fisk.
  • Dette er et semilukket anlegg med skillevegger og åpning i bunn. Havfarmen blir konstruert for å tåle ti meters signifikant bølgehøyde og kan heves fire meter i uvær.
  • Selve skipet vil stikke ti meter ned i sjøen, og blir som ei stålramme for seks «bur» som er 50 x 50 meter store på overflata med 60 meter dype oppdrettsnøter.