Henter inn ekstern hjelp til utredning av lønnsproblematikk
Næringsdepartementet har hyret advokatfirmaet Wikborg Rein for å utrede muligheten for å kreve norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Regjeringen følger opp Stortingets vedtak om å utrede muligheten for å stille krav om norske lønns- og arbeidsvilkår i norsk farvann og på norsk sokkel.
- Vi har nettopp signert en avtale med Wikborg Rein Advokatfirma, som sammen med Oslo Economics skal stå for utredningen. En god faglig vurdering vil sette oss bedre i stand til å diskutere fremtidige løsninger som kan bidra til verdiskapning og sysselsetting i den maritime næringen, uttaler statssekretær i næringsdepartementet Daniel Bjarmann-Simonsen til Skipsrevyen.
EØS og flaggstatsprinsipp
Utredningen skal blant annet skal klargjøre kyststatens handlingsrom i norske farvann og på norsk sokkel uten å komme i konflikt med flaggstatsprinsippet. Et grunnleggende prinsipp i havretten og i norsk maritim politikk er at skipets flagg bestemmer hvilket jurisdiksjon skipet er underlagt.
Et annet aspekt som må belyses er hvordan et slikt krav harmonerer med Norges forpliktelser gjennom EØS-avtalen og dens prinsipp om fri bevegelighet av arbeidskraft.
- Regjeringen ønsker ikke å fastsette regler som er i strid med dette prinsippet. Også EØS-avtalens prinsipp om fri bevegelighet av tjenester kan sette begrensninger i mulighetene for å kreve norske lønns- og arbeidsvilkår på EØS-registrerte skip. Det er også et grunnleggende prinsipp for at lønn skal forhandles mellom partene. Slik tror jeg de fleste er enig i at det skal være, sier statssekretæren videre.
- I norsk og internasjonal skipsfart er det konkurransemessige utfordringer knyttet til at det er forskjellig arbeids- og lønnsnivå mellom ulike flagg og skipsregister. Det er derfor i regjeringens maritime strategi lagt betydelig vekt på å sikre en konkurransedyktig flåte under norsk flagg med norske sjøfolk om bord.