Gå til innhold
Én middagsporsjon (175 gram) er nok til å dekke hele ukesbehovet for de marine omega-3-fettsyrene for voksne. Illustrasjonsfoto: Norges Sjømatråd
Én middagsporsjon (175 gram) er nok til å dekke hele ukesbehovet for de marine omega-3-fettsyrene for voksne. Illustrasjonsfoto: Norges Sjømatråd

De siste femten årene har næringssammensetningen i oppdrettslaksen endret seg, men laksen inneholder fortsatt mye marint omega-3 og vitamin D ifølge en studie.

I studien har HI-forskere sett på hvordan innholdet av de viktigste næringsstoffene i oppdrettslaks har utviklet seg de siste femten årene.

– Resultatene våre viser at selv om innholdet av marine omega-3-fettsyrer er mer enn halvert, så inneholder laksen fortsatt mye av det viktige næringsstoffet, sier doktorgradsstipendiat Amalie Moxness Reksten i en sak på Havforskningsinstituttets hjemmesider.

HI-forskerne har undersøkt rett over tusen laks fra ulike oppdrettsanlegg rundt omkring i Norge, i perioden 2005 til 2020.

Fiskefôret har endret seg

I løpet av disse femten årene har oppdrettslaksen gått fra å spise et fôr med hovedsakelig marine ingredienser, til et fôr med mer vegetabilske ingredienser som soya, raps, hvete, mais og solsikke.

– Endringer i fôret påvirker hva fiskefileten vi spiser inneholder, forklarer forskeren i nyhetsmeldingen.

– Den største reduksjonen i omega-3 så vi fra 2005 – 2011, mens de siste årene har nivåene vært relativt stabile, sier hun videre.

Fortsatt nok omega-3

Det er spesielt feit fisk som laks, sild og makrell som er rik på omega-3. Man finner det også i tran og andre fiskeoljer.

– I dag dekker én middagsporsjon med 175 gram oppdrettslaks dagsbehovet hos voksne for både omega-3, vitamin B12 og vitamin D, sier Reksten.

– Én middagsporsjon er faktisk nok til å dekke hele ukesbehovet for de marine omega-3-fettsyrene for voksne.

Stabilt innhold av vitamin D

Feit fisk som laks er en av få matvarer som inneholder mye vitamin D. I sommerhalvåret kan kroppen lage vitamin D i huden ved hjelp av sollys. Resten av året må kroppen få det i seg hovedsakelig gjennom kostholdet. (Les også: Derfor er vitamin D viktig for oss)

– Resultatene våre viser at innholdet av vitamin D i laksen har holdt seg stabilt over tid, sier forskeren.

Har du en sak du
vil tipse oss om?