Gå til innhold
Annonse
MS «Nordnorge» er ett av minst seks skip Hurtigruten skal oppgradere til å drives på en kombinasjon av batterier, naturgass (LNG) og biogass (LBG) - produsert av fiskeslam. Foto: ULF HANSSON/Hurtigruten
MS «Nordnorge» er ett av minst seks skip Hurtigruten skal oppgradere til å drives på en kombinasjon av batterier, naturgass (LNG) og biogass (LBG) - produsert av fiskeslam. Foto: ULF HANSSON/Hurtigruten

Hurtigruten og fabrikk på Skogn har inngått verdens største kontrakt for biogass til skipsfart, der hurtigrutene nå skal gå på fiskeslam.

Annonse

Som det første rederiet i verden, tar Hurtigruten i bruk biogass i stor skala som drivstoff for skip. Det melder NRK på sin side. Innen 2021 skal minst seks av Hurtigrutens skips bygges om for å drives på en kombinasjon av store batteripakker, flytende naturgass (LNG) og biogass (LBG) – produsert av organisk avfall fra skogbruk og oppdrettsnæring.

Biogassen skal produseres ved Biokrafts anlegg i Skogn.

- Dette er et stort og viktig skritt for Hurtigruten, for Biokraft, for grønne løsninger i global shipping, og ikke minst for miljøet, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten til NRK.

Konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten. Foto: Hurtigruten
Konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten. Foto: Hurtigruten

- Stort steg mot grønn shipping

Avtalen strekker seg over 7,5 år. Hver gang et av Hurtigrutens batteri- og gassdrevne skip anløper Trondheim på nordgående rute, vil det fylles med kortreist og miljøvennlig biogass – som de aller første cruiseskipene i verden.

- Vi er stolte over å samarbeide med Hurtigruten og ser på dette som et stort steg mot grønn og mer bærekraftig shipping. Det er inspirerende å se at Hurtigruten nok en gang viser at de er verdens grønneste cruiserederi. Med denne avtalen, er Hurtigruten i praksis rederiet som innfører biogass som drivstoff innen shipping, sier konsernsjef Håvard Wollan i Biokraft.

Unik mulighet

Fornybar biogass er en ren energikilde, og regnes som det mest miljøvennlige drivstoffet som er tilgjengelig på markedet. Biogass blir allerede brukt som drivstoff i andre deler av transportbransjen, spesielt i busser. 

Norge og Nord-Europa er store på skogbruk og fiske, og har dermed jevn tilgang på organisk avfall fra industriene. Det gir Norge en unik mulighet til å bli en verdensleder innenfor biogass.

- Norge har en lang historie som en av verdens fremste maritime nasjoner og har levd av havet i generasjoner. Men havene våre er under press fra klimaendringer og forurensing. Det jobber vi sammen med dedikerte samarbeidspartnere som Hurtigruten for å snu, sier Wollan.

Har du en sak du
vil tipse oss om?

Annonse