Ivar Ulvan sitter i styringsgrupen for prosjektet Grønn kystfart. Han er teknisk sjef og reder i Egil Ulvan Rederi AS. Foto: Egil Ulvan Rederi AS

- Hybridifisering forebygger uhell og sparer drivstoff

- Fremtidens fartøy vil basere seg på hybride fremdriftssystemer. Risikoen for uhell vil da bli redusert, og man vil sparer drivstoff, sier Ivar Ulvan til kyst.no.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Ivar Ulvan sitter i styringsgruppen for prosjektet Grønn kyst i egenskap av å være styremedlem i Fraktefartøyenes rederiforening. I tillegg er han selv reder og teknisk sjef i Egil Ulvan Rederi AS. Han har blitt mer og mer overbevist om at også oppdrettsnæringen må fokusere mer på det grønne skiftet.

- Vår oppgave i Grønn kyst var å se på mulighetene for å utvikle hybride løsninger for fraktefartøyer. Vår konklusjon er at dette er fullt mulig med dagens teknologi, sier Ivar Ulvan.  Hybridisering  av en oppdrettsbåt var et av de fem pilot-prosjektene som ble iverksatt i mars 2015. Nå foreligger konklusjonen som sier at dette er mulig.

Les også: Grønn kystfart har nådd havbruksnæringen

With Junior er en av båtene som rederiet tidligere har levert. Foto: Egil Ulvan Rederi.

Bedre sikkerhet

- For større fartøyer som fôrbåter og brønnbåter er det ikke aktuelt med løsninger som kun omfatter 100% elektrisitet. Her må det andre løsninger til, forklarer Ivar Ulvan.

LNG drift, Diesel-elektriske og konvensjonell drift med akselgenerator fremdriftssystemer er mest vanlig. I tillegg vil det komme mye ny teknologi som vil generer elektrisk kraft tilbake, og dette kan lagres på batteri.

Les også: Oppdrettsnæringen blir elektrisk

- Motorstans i fartøy som ferdes ved oppdrettsanlegg er forbundet med stor risiko for skade. For eksempel dersom hovedmotor stanser er det stor risiko for å drive ned på fiskemerd, med resultat av materielle skader og ikke minst rømning av laks, sier Ivar Ulvan til kyst.no.

- Ideen bak hybridifiserings-prosjektet har vært at et fartøy som går motorstans skal ha nok elektrisk kraft fra batteripakken til å manøvrere seg ut av situasjonen ved hjelp av både hovedpropellanlegget og sidepropellene. Kommer fartøyet seg bort fra anlegget kan det alltids ankre opp og således avverge fare for skade, legger han til.

Har tro på elektrisk

For Egil Ulvan Rederi AS vil det være aktuelt å utstyre fartøyene med hybrid-løsninger i fremtiden. I følge Ivar Ulvan er det et par andre rederier som for tiden vurderer helt konkret å utstyre nye fartøy med hybride fremdriftsløsninger.

- Det er for tidlig å si hvem dette er, men det er flere, sier han til kyst.no.

Ulvan har stor tro på at arbeidsbåter i oppdrettsnæringen kan gjøres heleelektriske.

- De fleste arbeidsflåter er i dag forbundet  med landstrøm. Det vil si at alle arbeidsbåter vil være i nærheten av en ladestasjon mange ganger i løpet av dagen, sier han.