Sekretariatet til Sett Sjøbein, til venstre Janita Arhaug og til høyre Silje B Risholm. Foto: Jan Erik Indrestrand, Norges Fiskarlag.

Innovasjonscamper for sjømat i elleve fylker

Sett Sjøbein gjennomfører i samarbeid med Ungt Entreprenørskap denne høsten marine innovasjonscamper i 11 fylker, tilpasset elever fra videregående skoler.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det er gjennom de marine innovasjonscampene «Ringer av vann-sjømat for fremtiden», elever fra ulike fagretninger skal løse et oppdrag knyttet til sjømatnæringen. Gruppen med den beste ideen fra hvert fylke får delta på en nasjonal finale i Stavanger i januar 2018.

- Mangler kunnskap

Janita Arhaug, daglig leder i Sett Sjøbein, viser til at Norge i fjor eksporterte sjømat for over 90 milliarder kroner.

- Dette gjør sjømat til en av våre viktigste eksportartikler. Til tross for dette har elevene lite kunnskap om bransjen og yrkesmulighetene den tilbyr, sier hun

- Dette er en næring hvor mange av kystfylkene har lange tradisjoner og gode forutsetninger for å ta del i verdiskapingen. Hvis vi skal være med på det norske sjømateventyret videre, må imidlertid ungdommene få mer kunnskap og motivasjon for å jobbe i næringen. Vi ønsker at dagens ungdom skal bidra til at vi får nye arbeidsplasser knyttet til sjømatnæringen,

I tillegg til at elevene i campene skal løse utfordringer, får de også en god dose kunnskap om næringen.

- Med dette håper vi at enda flere får opp øynene for de spennende og varierte jobbmulighetene som finnes i tilknytning til næringen. Vi håper også at innovasjonscampene vil bidra til at elevene får et ønske om, og styrket evne til, fremtidig entreprenørskap og gründervirksomhet i sjømatnæringen.

Unge kokker med tare fra prosjektet «Ringer av vann-sjømat for fremtiden». Foto: Sett Sjøbein.

Dømmes av næringen

Fagpersoner i tilknytning til sjømatnæringen er med og holder presentasjoner, og stiller også som veiledere og jurymedlemmer. Dette er aktører med ulike kompetanseområder innen både fiskeri-, havbruk- og leverandørindustrien.

Foreløpig er det kåret fylkesvinnere fra Hedmark, Møre og Romsdal, Troms og Nordland.

Finnmark, Sogn og Fjordane, Trøndelag, Rogaland, Agder, Vestfold og Hordaland er de øvrige fylkene hvor det skal avholdes marine innovasjonscamper i løpet av høsten.

- Elevene er utrolig kreative, og juryene har en vanskelig jobb når vinnerlagene skal kåres. Under innovasjonscampen som nylig ble avholdt i Nordland, kom det for eksempel opp forslag om te av tørket tang fra Lofoten, å innføre en fast Omegaonsdag som motsvar til tacofredag, en app som sørger for at du får den ferskeste fisken tilgjengelig hver dag, å lage biodrivstoff fra fiskeavføring, wraps laget av sjøsalat, med mer, opplyser hun.

Arhaug legger til at samtidig som elevene lærer om sjømatnæringen, så har absolutt næringen noe å lære av de unge.

-  Næringsaktørene som er med og bidrar i arrangementene som veiledere og jury for elevkonkurransene begeistres stadig over uventede, kreative og realiserbare idéer som kan gi økt verdiskaping til næringen. Et samspill mellom de etablerte i sjømatnæringen og ungdom gir helt klart resultater!

Neste stopp Finnmark

Neste camp arrangeres i Finnmark og går av stabelen neste 31. oktober -1.november.

- Da er jeg til stede på «inspirasjonsdagen» 31. oktober og lanserer oppdraget for elevene. På denne campen bidrar mange på inspirasjonsdagen, eksempelvis Grieg Seafood og Polar Algae AS er tilstede for å vise frem mulighetene. Ungt Entreprenørskap ved Jenny May Wickstrøm har her gjort en kjempebra jobb for å legge til rette for en super marin innovasjonscamp i Finnmark, oppsummerer Arhaug.

  • UNGT ENTREPRENØRSKAP er en landsomfattende organisasjon som i samspill med utdanningssystemet, næringslivet og andre aktører jobber for å utvikle barn og unges kreativitet, skaperglede og tro på seg selv.
  • SETT SJØBEIN er et nasjonalt samarbeid for å synliggjøre muligheter i sjømatnæringen overfor ungdom. Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond administrerer prosjektet.