T.v. Styreleder i Sjømatbedriftene, Håvard Høgstad. I midten administrerende direktør i Insula Norge, Sigvald Rist. T.h. Administrerende direktør i Sjømatbedriftene, Robert Eriksson. Foto: Sjømatbedriftene.

Jubileumskonferansen: Årets æresprisvinner

Sjømatbedriftene har denne uken arrangert 75-års jubileumskonferanse på Britannia Hotel i Trondheim. Under festmiddagen tirsdag ble årets ærespris utdelt, til stor overraskelse for prisvinneren selv. 

Publisert Sist oppdatert

Sjømatbedriftenes ærespris tildeles enkeltpersoner eller bedrifter som gjennom flere år har gjort, eller gjør, en ekstraordinær innsats for å fremme norsk sjømatnæring, har gått foran og vist pioneregenskaper som har bidratt til å utvikle næringen på positiv og innovativ måte. Dette gjelder innen alle de områder Sjømatbedriftene organiserer, alt fra havbruk, fangst, sjømatindustri, fiskemottak, sjømathandlere, eksportører, osv.

Under festmiddagen tirsdag ble altså årets prisvinner presentert:

- Det er en stor glede, og en stor ære og få lov til å tildele årets ærespris for Sjømatbedriftene til Sigvald Rist, sa administrerende direktør i Sjømatbedriftene, Robert Eriksson, etterfulgt av en lang og velfortjent applaus fra de 150 gjestene i salen.

Det var en ydmyk Sigvald Rist som kom opp for å motta prisen, og han understreket at denne prisen deler han med sine kolleger i Insula.

Her er juryens begrunnelse for årets ærespris:
Årets prisvinner har igjennom snart tre tiår vist et enormt engasjement for sjømatnæringa. Vedkommende har på mange måter vært en pioner, og kanskje den fremste merkevarebyggeren for norsk sjømatindustri.

Han vist modighet og klokskap på et tidspunkt svært få sjømatselskaper så nytten av å bruke penger på markedsføring og profilering av merkevarer. Han har alltid vært opptatt av å sette kvalitet på dagsorden, og brukt dette i sin merkevarebygging. Selskapet han leder, og har ledet, og merkevaren har blitt et symbol langt utenfor Norges grenser.

Han har brukt råvarer fra kysten, med høy kvalitet, og han har vært svært opptatt av å sørge for økt sjømatkonsum i Norge. Merkevaren er Lofoten. 1994 var vedkommende med å starte Lofotprodukter. I 2015 var han med å starte Insula, som i dag har blitt et av de store nordiske konsernene. Som har 1100 ansatte, og har virksomheter både i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Island.