Bjørn-Erik Stabell, bransjeansvarlig for laks og ørret foran kystens hus i Tromsø. Foto: Therese Soltveit.

Kommer med ny strategi for ørret

Bjørn-Erik Stabell, fra Norges Sjømatråd sier næringen og sjømatrådet nylig har avsluttet arbeid med ny strategi for ørret. Målsettingen er å bygge opp posisjonen til fisken som ikke har fått like stor oppmerksomhet som laksen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Stabell som er sjømatrådets bransjeansvarlig for laks og ørret, ser et betydelig potensiale for å eksportere mer ørret  til mange markeder.

- Størst eksport av ørret er det per i dag til Hviterussland, Japan og USA. I Hviterussland gikk mesteparten til videreforedling og reeksport. Ørret hadde i fjor en betydelig vekst også til Sør Øst Asia (Thailand og Malaysia). Vi tror at en betydelig del av dette volumet var istedenfor laks. Det er derimot et potensiale for å skape en tydeligere egen identitet til ørret også i disse markedene, forklarer han.

Bjørn-Erik Stabell i Norges Sjømatråd sier næringen har utarbeidet en ny strategi for Fjordørret. Illustrasjonsbilde av ørret. Foto: Seaborn.

I både Frankrike, Spania, Tyskland, UK og Sverige, ser han også et betydelig vekstpotensiale.

- Her er tilbakemeldingen fra HoReCa og konsumenter på produktet svært gode. I disse landene finnes det også segmenter som er villige til å betale ekstra for et «nisjeprodukt» som fjordørret vil være i laksekategorien.

Han viser til at næringen akkurat avsluttet arbeidet med ny strategi for ørret.

- Målsetningen er å bygge posisjonen til ørret i de best betalende segmentene både i dagligvare og HoReCa. Dette vil skje under navnet Fjordørret. 

Holder tritt

Etterspørselen har i det siste vært stigende og har nesten holdt tritt med laksen, ifølge ham.

- Det har tatt litt tid å bygge nye markeder etter bortfallet av Russland, men det ser nå ut til å løsne litt. I siste del av fjoråret passerte prisen på ørret prisen på laks, og vi tror at denne posisjonen vil holde seg i markedet fremover.

- Sjømatrådet mener at Fjordørret har et betydelig potensiale. Først og fremst skyldes dette at konsumentene liker ørret. De liker smaken og de liker teksturen på fisken. I tillegg er dette en fisk som vil kunne ta en attraktiv nisjeposisjon i markedet, noe som alltid har et potensial for å oppnå gode priser.

Stabell mener at det absolutt bør reklameres mer for norsk ørret.

- Sjømatrådet har bare midler til å markedsføre ørret i 2-3 markeder i 2017. Det er langt flere markeder som har et betydelig potensiale for Fjordørret, illustrerer han.

Ifølge Akvafakta har den stående biomassen av ørret i sjø hatt en solid nedgang på hele 28 % i februar sammenlignet med samme måned i fjor. Statistikken viser også at eksportert kvantum av ørret gikk ned med hele 60 % prosent, sammenlignet med 2016.

Analytiker Paul T Aandahl i Norges Sjømatråd forklarer at forventningen for produksjonen i år er ned ca 30% sammenlignet med 2016.

- I fjor hadde vi også et fryselager som ble solgt i løpet av første tertial. Dette gjør at den relative nedgangen blir noe større enn de 30 prosentene, spesielt i første tertial, kommenterer han.