Brønnbåten som Aas Mekaniske Verksted bygger skal leveres til Nova Sea Service i september 2021. Illustrasjon: Aas Mekaniske Verksted

Aas Mekaniske Verksted har tildelt kontrakt for sjøvannskjølere

Aas Mekaniske Verksted har tildet et Ålesund basert selskap en kontrakt for å levere selskapets skrogintegrerte sjøvannskjølingssystem til en brønnbåt de bygger.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Dette forteller selskapet i en pressemelding, og de legger til at det er Hydroniq Coolers  som har fått kontrakten og at brønnbåten bygges for Nova Sea Service AS.

Brønnbåten er av verftets eget design, type AAS 3002 STDE-Hybrid, som er kjent for lavt drivstofforbruk og lave utslipp til luft.

- En ESS-batteripakke brukes for å ta belastningstoppene under drift (peak shaving) for å redusere både antall generatorer i drift og drivstofforbruk. Båten skal også utstyres med full rensing av eksosutslipp etter IMO NOx Tier III krav, forteller Aas Mekaniske Verksted i meldingen..

Salgssjef i Hydroniq Coolers, Håvard Tveitane, forteller i meldingen at deres sjøvannskjøler reduserer kraftforbruk samt drivstoff- og vedlikeholdskostnader sett opp mot sammenlignbare løsninger,Bilde: Hydroniq Coolers.

De legger til at under kontrakten skal Hydroniq Coolers levere selskapets Rack sjøvannskjølingssystem til brønnbåten, som er nybygg nummer 206 fra Aas Mekaniske Verksted.

– Denne nye brønnbåten har en imponerende miljøprofil, med masse teknologi som er designet for å redusere drivstofforbruk og tilhørende utslipp. Vår Rack sjøvannskjøler er i samme kategori ettersom den reduserer kraftforbruk samt drivstoff- og vedlikeholdskostnader sett opp mot sammenlignbare løsninger, sier Håvard Tveitane, salgssjef hos Hydroniq Coolers

Hydroniq Coolers’ Rack sjøvannskjøler er integrert i skroget under skipets hovedmaskinrom. Her reduserer systemet temperaturen til motoren og andre støttesystemer ved hjelp av sjøvann, men uten å oppta verdifull plass i maskinrommet.

- Selskapet skal produsere og sammenstille utstyret ved hovedkvarteret i Ålesund og levere det til Aas Mekaniske Verksteds verft i Vestnes, Møre og Romsdal. Hydroniq Coolers har ikke oppgitt verdien på kontrakten, står det i meldingen.

Videre forklarer de at brønnbåten er nybygg nummer 206 fra Aas Mekaniske Verksted.

- Skipet skal bygges med Diesel-elektrisk fremdrift og ESS-batterianlegg for hybrid drift, samt stor landstrømkapasitet. Nybygget vil få en lengde på 76,96 meter, bredde på 17,80 meter og dybde i riss på 5,90 meter. Lasteromvolumet er på 3 000 kubikkmeter som gir en kapasitet 450 tonn med levende fisk, forklarer de.

Fartøyet skal leveres til Nova Sea Service i september 2021.

- Aas Mekaniske Verksted has tidligere tildelt Hydroniq Coolers kontrakter for å levere sjøvannskjølingssystemet til nybygg nummer 204 og 205, legger selskapet til.