Selskapet ble originalt grunnlagt av Edwin Rotgans (f.v.), Tormod Øverland, Jon Rødal og Emilie Thori Lima, men mens Tormod gikk videre i ny jobb har de tre resterende hatt hendene fulle. Foto: X2 labs.

Lanserer ny type rensefiskskjul

Grunnleggerne bak JETE Innovation hadde ikke engang møtt hverandre for under to måneder siden, nå er de kommet langt på vei i kommersialiseringen av deres første produkt til havbruksnæringen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det nyetablerte selskapet ønsker å gjøre noe med luseproblemet og tror svaret ligger i rensefisk. Derfor har de utviklet et produkt som skal sørge for god fiskevelferd for lusespiserne.

- Den norske havbruksnæringen er en glimrende industri, men problemet er lus. Vi har stor tro på rensefisk, og industrien har også et stort fokus på velferd for rensefisken, sier daglig leder Edwin Rotgans.

Imitert tare er populært å bruke som skjul for rensefisk. JETE Innovation har planer om å tilby en løsning som de mener går lenger enn dette for å sikre fiskevelferden. Foto: Linn Therese Skår Hosteland.

- Produktet vårt er et komplett skjul som fører til at fisken blir mindre forstyrret. Vi fokuserer spesielt på å minimere håndtering, legger han til.

Rotgans legger til at de skal sørge for at fisken faktisk kan slappe av, for å fungere optimalt som lusebeiter.

Det nye selskapet springer ut fra X-2 labs akseleratorprogram, der det tilsammen ble dannet fem nye havbruksselskap. Et av disse er JETE Innovation. Selskapet består Edwin Rotgans, Jon Rødal og Emilie Thori Lima, som alle har ulik bakgrunn og rolle i selskapet. Rødal skal drive med strategi og salg, og Lima jobber med FoU.

- Vi hadde også med Tormod Øverland i selskapet, men han fikk en annen jobb. Han følger fortsatt med oss og er til stor hjelp, sier Rotgans. 

Lanseres snart - levering i juni

Det er sammen med industrien de har kommet frem til produktet som skal lanseres på «International Cleaner Fish Summit» i Glasgow om en drøy måned. Da skal flere detaljer avsløres, ifølge Rotgans.

Selskapet regner med de første salgene i mai og å få levert det første produkt i juni, men det er også avhengig av størrelsen på bestillingene.

Først og fremst arbeider de i selskapet med lokale kunder.

 - Vi har kontor i Stavanger, og fokuserer først på partnere i regionen.

- Deler kunnskap

Gjennom utviklingen av produktet sier han at de har hatt god kontakt med både forskere og ansatte i næringen.

Illustrasjonsfoto av rognkjeks. Foto: Therese Soltveit.

- Jeg takker spesielt Ryfylke Rensefisk og Bolaks for god hjelp.

Også kollegaene på X2-kontoret har bidratt til utviklingen av produktet.

- Vi har jo de andre havbruksselskapene fra akseleratoren rundt oss, og alle hjelper hverandre og deler kunnskap, sier han.

De håper nå å legge til rette for en rask oppskalering for å møte markedet.

 - Min kollega Jon er faktisk i kontakt med en produsent mens vi snakker.