Lerøy lanserer nye sushismaker. De sier at helt siden selskapet som det første i verden, sendte fersk laks direkte til Japan med charterfly på 1980-tallet, har partene sammen utviklet laks som passer perfekt til sushi og sashimi. Foto: Lerøy

Lerøy lanserer nye sushismaker

I 2015 serverte Lerøy flere millioner sushibiter til kunder i dagligvarekjedene. Nå imøtekommer de sushisultne forbrukere og lanserer helt nye smaker på brettene. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det nye sortimentet med en blanding av nigiri og maki inneholder blant annet tunfisk, krabbe og edamamebønner i tillegg til de kjente bitene med laks, ørret og scampi.

Bitene som blant annet produseres i Nord-Europas største sushifabrikk har også blitt sunnere nå som nigiriene inneholder både ris og linser.

Kvalitet i høysete

- Vi er stolte over å kunne tilby ni ulike sushibrett til norske forbrukere, sier produktutviklingssjef i Lerøy, Fredrik Hald.

I moderne produksjonslokaler i Oslo og Bergen settes hygiene og matsikkerhet i høysete. Bak hvert eneste brett ligger nøye utvalg av ingredienser som sørger for

Det nye sortimentet til Lerøys sushi med en blanding av nigiri og maki inneholder blant annet tunfisk, krabbe og edamamebønner i tillegg til de kjente bitene med laks, ørret og scampi. Foto: Screenshot/Youtube.

smaksopplevelsen.

Åpenhet 

For å hele tiden sikre at sushien på butikkbrettene holder kvalitet, gjennomfører Lerøy kontroll på hver eneste produksjon i fabrikkene - både av råvare og ferdigvare.

- Vi syns også det er viktig med åpenhet. Derfor merker vi produktene mer enn det norsk regelverk krever, selv ingredienser under 2% er oppført på etikettene, forteller Hald.

Sushi er kategorisert som en kjølevare og skal derfor oppbevares på temperaturer mellom 0 og 4 grader. Jo lengre risen oppbevares kjølig, dess hardere blir den. Derfor er det viktig å romtemperere sushien før den spises for best mulig smaksopplevelsen.

- I flere år har Lerøy utviklet en egen produksjonsteknikk for å sikre at risen bevarer fuktigheten så lenge som mulig, men risen er og vil være en begrensede faktor i forhold til kvalitetsopplevelsen av sushi, opplyser Hald.

Samarbeid med Japan

Den sterke relasjonen mellom Lerøy og partnere i Japan kommer altså nå det norske markedet til gode. Helt siden selskapet - som det første i verden - sendte fersk laks direkte til Japan med charterfly på 1980-tallet, har partene sammen utviklet laks som passer perfekt til sushi og sashimi. Lerøylaksen er en merkevare i Japan, og har blitt svært populært på grunn av den unike ferskheten, høye kvaliteten og gode smaken. - Tilbake har vi fått kunnskap om sushiingredienser og -produksjon, sier Fredrik Hald.