Foto: Electro Automation Austevoll.

Leverte første batterihybrid for oppdrettsflåte

Electro Automation Austevoll melder at de som første leverandør har levert batterihybridsystem til oppdrettsnæringen. - Systemet reduserer gangtid på generatorene til kun 5 timer per døgn, noe som bidrar til reduserte klimautslipp og redusert drivstofforbruk, melder de.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

De viser til at mange oppdrettsanlegg ligger på lokasjoner der det ikke er et reelt alternativ med strømforsyning fra land.  Disse vil være avhengige av dieselaggregat for strømproduksjon. De skriver at dette var også situasjonen for Engesund Fiskeoppdrett sin lokalitet i Fensfjorden.

- Dieselaggregatet på for flåten var dimensjonert for de mest energikrevende tidene på døgnet. Dermed gikk det mesteparten av døgnet med under 10% belastning. Dette var svært lite økonomisk og drivstofforbruket pr produsert kWh ble unødvendig høyt. I tillegg var dieselaggregat støyende og sjenerende for folk på anlegget og for omgivelsene.

Dette ønsket Engesund Fiskeoppdrett å gjøre noe med og innstallerte Electro Automation Austevolls løsning. Bakgrunnen for investeringen var å sikre strømforsyningen på anlegget, redusere miljøbelastninger, redusere støy og samtidig redusere kostnadene for energiproduksjon.

- Ved å kombinere dieselaggregatet som allerede er på anlegget med moderne batteriteknologi får vi en betydelig mer økonomisk og klimavennlig strømproduksjon» forteller salgsansvarlig Øystein Kalvenes i meldingen.

- Vår Batterator består av batterier, ladesystem og et energistyringssystem. Målet er at dieselaggregatet skal ha så få driftstimer som mulig og at det skal gå med mest mulig ideell belastning når det er i drift. Der dieselaggregatet før gikk 24 timer i døgnet vil det nå på vinteren med høyt forbruk kun gå i 5 timer, sier han.

Brukt egne ressurser

Daglig leder i Engesund Fiskeoppdrett, Svein Eivind Gilje, er veldig fornøyd med produktet og installasjonen.

- Leveransen er kvalitetssikret og profesjonelt utført og vi er svært fornøyd med at selskapet har benyttet egne ressurser både til produksjon, programmering og installasjon. Når de i tillegg har kjørt fullskalatest av anlegget før leveranse har dette redusert installasjonstiden, inkludert igangkjøring, til under én uke, sier Gilje.

- Vi ser for oss at batterisystem blir vanlig på for flåter i fremtiden, legger han til.

Lokalitetsansvarlig for Engesund Fiskeoppdrett, Solveig Hagenes, ser frem til en støyfri arbeidsdag.

- Med et dieselaggregatet som går kun 5 timer i døgnet får vi et mye bedre arbeidsmiljø om bord. Samtidig vil behovet for service og vedlikehold bli sterkt redusert, sier hun.

Kan koble sammen flere energikilder

Prosjektansvarlig hos Electro Automation Austevoll, Sigve Gokstad, er godt fornøyd med at driftsresultatene etter igangkjøring er enda litt bedre enn det de estimerte i planleggingsfasen.

Det å ta i bruk batterier for energilagring åpner også mulighetene for å utnytte andre og mer miljøvennlige energikilder i fremtiden. Vindkraft, bølgekraft, tidevannskraft og solenergi er alle fornybare energikilder som kan kobles opp mot Batteratoren. På sikt vil utviklingen av disse teknologiene gjøre at et anlegg kan forsynes utelukkende med fornybar energi.

Electro Automation Austevoll er elektroinstallatør og produsent av tavlesystemer med fokus på det maritime markedet.

  • Firmaet har en 45 år lang historie og har i dag rundt 50 ansatte.
  • Produksjons- og kontorlokalene ligger i Kolbeinsvik i Austevoll.