– Endelig kan de første deltakere på «Ledelse havbruksoperasjoner» søke opptak, sier en forventningsfull leder Kåre Kvaløy ved Ytre Namdal fagskole. Foto: YNF

Løft for havbruksoperasjoner

Ved å kombinere teknologi og biologi med ledelse vil fagskolen i Rørvik øke kompetansen for folk innen sjøbasert servicenæring. Behovet i havbruksnæringa er kartlagt, og nå er det nye tilbudet med Trøndelag som nedslagsområde sjøsatt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

1. februar åpnet porten for å søke «Ledelse havbruksoperasjoner» ved Ytre Namdal fagskole. Det er tale om et samlingsbasert studium over to år, hvor målgruppen er personell som alt jobber i havbruksnæringa.
Foruten at ledelse vil gå som en rød tråd gjennom de to årene, er det spesielle at studiet kombinerer teknologi og biologi. I praksis betyr det at den som jobber på servicebåten skal forstå fiskehelse – samtidig som den med utdanning innen fiskehelse skal forstå brønnbåter og de begrensningene som de har, skriver YNF i en pressemelding.

Unik kompetanse

- Fram til nå har lignende utdanning ikke eksistert. Og hva det er tale om er vesentlig for næringa: ulike behandlinger, fiskevelferd og sikre operasjoner, sier Kåre Kvaløy ved Ytre Namdal fagskole. Han verdsetter at tett dialog med næringa har ført til en ny høyere yrkesfaglig utdanning.

- Studiet er en kombinasjon av kompetanse som ikke finnes. Per i dag har slike medarbeidere gjerne fagbrev i akvakultur, eventuelt matros- eller tilsvarende maritim grunnutdanning.
 «Ledelse Havbruksoperasjoner» er ulike gruppers mulighet til å komme inn på høyere utdanning. Ettersom studiet vil være samlingsbasert kan deltakerne stå i full jobb mens de gjennomfører programmet over to år. Samtidig oppnår de både studiepoeng og en fagskolegrad.

Ønsket av næringa

SinkabergHansen er blant aktørene som har sittet i styringsgruppen for studiet. Personalsjef Frode Lauritzen mener utdanningen vil få betydelig verdi.

- Det trenger nødvendigvis ikke være våre egne ansatte; ettersom oppdretterne gjerne samarbeider med uavhengige serviceselskap når praktiske operasjoner skal gjennomføres. Slik vil det ha åpenbar betydning at kompetansen til ledere ute på sjøen løftes, mener Lauritzen.

Fagleder Kåre Kvaløy mener både skolen og næringa vil se betydningen av at personell på lokalitet får hevet sin faglighet og status. Blant annet i møtet med kunder.  

- Som en tradisjonell maritim fagskole beveger vi oss bokstavelig talt ut i nytt farvann. Da godt å ha solide partnere; også pedagogisk i tillegg til havbruksnæringa, sier Kvaløy og peker på en avtale med Blue Planet Academy om tilgang til omfattende undervisningsmateriell.   

Samlinger i «reprise»

Et grep for å lette praktisk gjennomføring for den enkelte blir at alle samlingene skal kjøres på to steder til ulik tid; nærmere bestemt både på Hitra/Frøya og i Rørvik.

- Det være slik at en student den ene uka sitter «låst» i en nødvendig jobb – samtidig som vedkommende uka etter kan gjennomføre den nødvendige samlingen uka etter. Vårt opplegg vil åpne for det, framholder Kåre Kvaløy – som understreker at Ytre Namdal fagskole i lag med næringa vil søke å legge timeplanen mest mulig utenfor tider med mye operasjoner på sjøen.