Marine Harvest har den siste måneden hatt flere uheldige episoder, som kan være med å svekke omdømmet til oppdrettsgiganten. Foto: Marine Harvest.

Marine Harvest står i stormen

Marine Harvest tar omdømme sitt på alvor, og undersøker nå hva som har vært årsaken til de uheldige episodene den siste tiden, som potensielt sett kan skade merkevaren deres.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

I løpet av den siste tiden har Marine Harvest stått i sentrum for flere negative hendelser.

Fabrikken deres i Frankrike ble ødelagt av brann, der 150 ansatte måtte evakueres fra området. De har hatt flere rømmingsepisoder, sist i Chile der 680 tusen laks rømte, og de har også hatt flere tilfeller med ILA på lokalitene deres. 

Kommunikasjonssjef i Marine Harvest Eivind Nævdal-Bolstad sier de vil den kommende tiden gjennomgå situasjonene for å se om det er forbedringspunkter og justeringer som de må gjøre. Foto: CF Wesenberg.

Kyst.no har snakket med kommunikasjonssjef i Marine Harvest, Eivind Nævdal-Bolstad.

- Vi har den siste tiden hatt noen episoder som selskapet selvsagt skulle vært foruten. Når slike saker oppstår, så er det avgjørende for oss å kommunisere godt med kollegaer, myndigheter, presse og andre, sier han.

Kommunikasjonssjefen skryter av måten de ansatte har håndtert episodene på.

- Tilbakemeldingene vi har fått til nå, tyder på at sakene har vært håndtert på en god måte når de har oppstått. Særlig gjelder dette rømmingen i Chile og brannen i Frankrike. Vi er svært fornøyd med hvordan våre lokale kollegaer har håndtert disse vanskelige sakene, påpeker han.

Vil gjennomgå situasjonene

Bolstad mener sakene ikke kan settes i sammenheng, på tross av hyppigheten av sakene som har rullet opp.

- Når det gjelder rømmingen og brannen, så er det selvsagt alt for tidlig å konkludere med hva som var årsak til disse hendelsene. Det er derfor umulig å sette dette inn i noen sammenheng, men det er svært betryggende at våre rutiner når det gjelder HMS har fungert, noe som har gjort at vi ikke har opplevd noen skader på kollegaer i disse sakene. Det er selvsagt det viktigste for oss, poengterer han.

Bolstad forteller videre at selskapet nå vil undersøke de enkelte episodene.

- Vi vil den kommende tiden gjennomgå situasjonene for å se om det er forbedringspunkter og justeringer vi må gjøre, og dette arbeidet gjør vi sammen med både leverandører og relevante myndigheter.