Mannskapet som hentet El-Ida i Brønnøysund kjørte oppover til Bolga. Fra venstre: Driftsleder Oskar Hammer, Olafur Tavsen og Tom Hammer. Foto: Nova Sea.

Nova Sea har mottatt sin første el-båt

I januar bestilte Nova Sea to elektriske arbeidsbåter fra Folla Maritime. Nå er den første båten overlevert, døpt og ankommet lokalitet. Båten er av typen Follawork 35 Electric og er døpt El-Ida. Lokaliteten den skal gå på er Storvika på Bolga.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Vi er svært fornøyd med den nye båten så langt. Den er av akkurat samme type arbeidsbåt som vi har bestilt av Folla Maritime tidligere, bare elektrisk. Sammenlignet med våre andre arbeidsbåter, har den mindre utslipp og lite støy, som gjør arbeidshverdagen bedre for både folk, miljø og fisk, sier teknisk ansvarlig for sjø i Nova Sea, Odd Stensland i en pressemelding. 

Follawork 35 electric er en 10,65 meter lang og 5 meter bred arbeidsbåt. Den har en batteripakke på 330 kwh, som gir både lang rekkevidde og lang levetid. Med el-framdrift og elektriske thrustere, blir det en stille og lett manøvrerbar båt.

- Båten lager lite til ingen støy, har lite utslipp og er enkel å manøvrere. I tillegg blir det mye enklere å gjennomføre service, da El-Marin som har levert batteripakken kan kjøre systemoppdateringer fra deres kontor. Turen fra Brønnøysund til Bolga viste oss at batteripakken holder det vi forventet med tanke på rekkevidde, avslutter Stensland.

Folla Maritime er svært fornøyd med samarbeidet de har hatt med Nova Sea, og ser fram til å starte arbeidet med den andre el-båten som skal leveres før årskifet. Som den første el-båten, skal også denne bygges i sin helhet på verftet i Flatanger.

- Det har vært en spennende prosess med Nova Sea. Båten er designet og skreddersydd etter akkurat de ønskene og behovene som Nova Sea har. Alt fra systemene, batteripakken og annet innhold. I tillegg har vi tilpasset for ladning både ved landbase og fôrflåte, som i kombinasjon med en generator ombord gjør den til et sikkert og trygt alternativ til den vanlige arbeidsbåten, sier markedssjef i Folla Maritime, Greger Samuelsen.

Fartøyene har følgende spesifikasjon:

  • Mål: 10,65m x 5,0m
  • Motor: luftkjølt asynkronmaskin for direktedrift av fast propell. 130kW (S2-30)/ 620rpm.
  • Batteri: Corvus Dolphin Energy Nominell kapasitet 330kWh, UE: 280kWh (BOL).
  • Elektrisk fremdriftsystem fra El-Marin
  • Propellanlegg fra Helseth Kumera
  • Navigasjon og kommunikasjon fra NAVY
  • Installasjon fra Elektroservice
  • Amco Veba Kran fra Truck Tek
  • Generator fra NOGVA
  • El-Thrustere fra Sleipner
  • Capstaner fra Tennfjord
  • Fartøyet er designet av Marin Design.