Aas Mek. Verksteds nybygg nr. 195 – MS Øystrand til Bømlo Foto: Vasco Pinhol.

Ny brønnbåt fra Aas Mekaniske Verksted

Aas Mek. Verksted A/S leverte den 16. januar 2017 sitt nybygg nr. 195, en brønnbåt av typen AAS 3602 STDE til rederiet Bømlo Brønnbåtservice, eid av Sølvtrans. Dåpen vil finne sted på Stord den 21. januar.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Marie Louise Hvide, dattera til styreformann i Sølvtrans AS, Anders Hvide, skal være gudmor til båten M/S Øystrand. Det blir i forbindelse med Havbrukskonferansen på Stord arrangert åpen båt om bord i MS Øystrand ved Nattrutekaien den 20. januar, kommer det frem i en pressemelding fra Aas Mek. Verksted.

Rederiet

Selskapet som hører til på Stord har Norges mest moderne brønnbåtflåte og betjener oppdrettskunder i Hordaland og Rogaland. Dette er den 15. brønnbåten Aas Mek. Verksted leverer til rederiet og Aas Mek. er stolt av å kunne levere den første av dette nye designet til Bømlo Brønnbåtservice.

Sølvtrans AS kjøpte for ett år tilbake 100 % av aksjene i Bømlo Brønnbåtservice AS (”BBS”) og Bømlo Holding AS. Sølvtrans AS er verdens største brønnbåtrederi og driver transport av levende fisk, hovedsakelig laks og ørret.

Nytt design

Nybygget er et nyutviklet design med type betegnelsen AAS 3602 STDE med en lastekapasitet på 3600 m2, tilsvarende 540 tonn med levende laks.

- Det nye designet er utviklet av verftet på basis av vår lange erfaring med denne type fartøy, og er skrogmessig uttestet i modelltanken i Trondheim for optimalisering av skroglinjer for lavest mulig energi forbruk og størst mulig fart på last og ballast, kommer det frem i pressemeldingen.

Sirkulasjonen i lasterommet er optimalisert med CFD analyse for å få best mulig vannkvalitet under transport og avlusing. Skrogkonseptet er en videreutvikling av vårt spesielle forskips design som gir roligere bevegelser i dårlig vær, lavere energiforbruk og redusert stress på både fisken og mannskapet, ifølge selskapet.

Båten er arrangert for åpen og lukket transport, sortering, smolt transport, avlusing med filter for oppsamling av lus og UV-behandling av alt sirkulasjonsvann, oplyser selskapet.

Tekniske opplysninger

  • Lengde o.a: 79,80 m
  • Lengde p.p: 77,12 m
  • Bredde: 16,00 m
  • Dybde i riss: 7,60 m
  • Tonnasje: 3401 BT
  • Lasteromskap: 3600 m3
  • Servicefart: 14,5 knop
  • Fartsområde: Europeisk fart