Ny sjømatutsending vil bedre opprinnelsesmerkingen av norsk sjømat i UK Foto: Jack-Robert Møller.

Ny sjømatutsending i UK vil bedre opprinnelsesmerking

Hans Frode Kielland Asmyhr i Norges Sjømatråd startet nylig i sin nye rolle som sjømatutsending i UK, og er allerede stolt over å promotere norsk sjømat i landet der "fish and chips" og fotball er sentralt. Han sier til kyst.no at å få på plass opprinnelsesmerking for norsk kvalitetsjømat vil kunne øke konsumet i UK.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Hans Frode Kielland Asmyhr begynte i september som sjømatutsending i Storbritannia, og tok da over for Jack-Robert Møller som satt ut sin fire års-periode.

Han sier til kyst.no at den første tiden i jobben har vært veldig interessant.

- Jeg har fått muligheten til å bli bedre kjent med næringen og har derfor brukt tid på å reise rundt for å bli bedre kjent med både fiskere og industri. I tillegg har jeg brukt mye tid på å lære hvordan Norges Sjømatråd fungerer, og bli kjent med mine kolleger.

Det som er mest spennende med denne jobben mener han er å være spydspissen for norsk fiskeri- og havbruksnæring i det viktige markedet som Storbritannia representerer.

Hans Frode Kielland Asmyhr er Norges sjømatråds nye sjømatutsending i Storbritannia. Foto Norges sjømatråd

- Det vil bli krevende, men samtidig er det en stor ære å kunne være med på å fremme et så fantastisk produkt som det norsk sjømat er, forteller han.

- Bra marked, med dyrere for forbrukerne

Han forteller at det er et bra marked for norsk sjømat i Storbritannia, men sjømaten har blitt dyrere for forbrukerne i og med at pundet har svekket seg.

- Storbritannia representerer et betydelig marked for norsk sjømat også i årene som kommer, og vi har fortsatt et mye større markedspotensial i landet. Vi har hatt en vellykket satsing av norsk ørret i Storbritannia, men det er fortsatt et relativt lite volum, med cirka seks prosent markedsandel. Her er det fortsatt store muligheter, poengterer Asmyhr.

Les også: Vil få britene til å spise mer ørret med stor nasjonal kampanje

Konkurranse på laksemarkedet kommer først og fremst fra Skottland.

- De skotske produktene er bedre merket enn de norske og blir oppfattet som et kortreist produkt. Norsk laks har 42 % markedsandel i Storbritannia. Det meste av det resterende kommer fra Skottland, legger han til.

Les også: Nedgang i lakseeksporten til Storbritannia

Vil bedre opprinnelsesmerking 

De neste store arrangementene Norges sjømatråd skal ha i Storbritannia er å være sponsor av "National Fish and Chips Awards 2018", og ha en kampanje for skreien når sesongen starter.

- Det viktigste arbeidet vårt fremover er å legge planene for 2018. Vi vil arbeide for å få bedre opprinnelsemerking av norske produkter til neste år. Vi vet mange forbrukere vil oppfatte dette som kvalitet og dermed velge et norsk produkt fremfor andre.

  • Kielland Asmyhr (47) kommer fra en stilling i Panor Public Affairs, hvor han har vært partner. I perioden 2013-2016 var han direktør i Burson-Marsteller. Fra 2005-2013 var han stortingsrepresentant for Fremskrittspartiet, blant annet som medlem av Stortingets næringskomite. Kielland Asmyhr er utdannet jurist fra UiO og har deltatt på Forsvarets Høgskole.