Arkivfoto av With Harvest.

Nye gass-baserte fôrlastebåter

Fiskerstrand BLRT AS/Fiskerstrand Verft AS har levert den første av to avanserte LNG gass-baserte fórlastebåter, til Egil Ulvan Rederi AS

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Konseptet er utviklet av Multi Maritime AS og Egil Ulvan Rederi AS på oppdrag fra Marine Harvest ASA. Fórbåtene skal brukes i forbindelse med den nye fórfabrikken som Marine Harvest ASA har bygget på Valsneset i Bjugn, Sør-Trøndelag

- Den leverte båten er nominert som en av tre i konkurransen «Årets skip» , melder de i en pressemelding.

Den første fórbåten skal starte levering av fiskefor allerede førstkommende helg og foret skal leveres i området sør til Sognefjorden. Båt nummer to skal leveres i oktober og den skal levere fiskefór i området nord til Bodø.

Fórbåtene er basert på gass-elektrisk fremdriftsanlegg og kun verft med erfaring og referanse på gassdrevne båter ble forespurt. Båtene har betegnelsen MM 70 CC LNG og er designet av Multi Maritime AS i Førde. De er det tiende og ellevte fartøyet som er designet i samarbeidet mellom Multi Maritime AS og Egil Ulvan Rederi AS.

Båtene har en lengde på 69,90 m, en bredde på 17,20 m, en dybde til øvre dekk på 7,90 m og en lastekapasitet på ca. 5000 m3. Båtene bygges i henhold til DNV +1A1, General Cargo Carrier, Gas fuelled, Clean, TMON, E0, eller tilsvarende.

De skal utrustes med et avansert og nyutviklet laste / losse system fra Graintec AS som er utviklet i samarbeid med Marine Harvest ASA og Egil Ulvan Rederi AS. Skrogene er bygget ved ADA Shipyard i Tuzla, Istanbul.

Egil Ulvan Rederi AS ble etablert i 1919 og er et familie-rederi. Rederiet satser på tonnasje som kan komme inn til de fleste kaier langs kysten. I dag driver rederiet tre båter og forrige nybygg ble levert i 2009. Siden 1998 har Egil Ulvan Rederi AS tatt ut fem nybygg hvorav fire med Multi Maritime design. Nybyggene representerer rederiets filosofi om å utvikle skreddersydde båter med lavt brennstofforbruk (miljøbesparende).