Den nye Hav Line båten.

Nytt slaktekonsept for laks og ørret

Det nye Hav Line- konseptet vil videreutvikle Sekkingstad AS sin sterke posisjon i markedet ved at deler av aktiviteten flyttes fra tradisjonell slakting på land, til ombordproduksjon i båt, ifølge Sekkingstad.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Selv om dette er et pilot konsept, mener vi at slaktebåten vil sette en ny standard for håndtering og transport av laks i vår del i næringskjeden. Biologisk risiko vil bli redusert, og vi forventer at kvaliteten på fisken blir bedret. I tillegg vil det bli skapt nye og miljøvennlige arbeidsplasser på både sjø og land.

Den nye slaktemetoden vil bedre oppdretternes slakteutbytte, og bidra til å øke den politiske viljen til vekst for næringen.

Knut Frode Eide fra Eide Fjordbruk og Konrad Sekkingstad. Foto: Sekkingstad.

- Dagens håndtering, frakt og lagring av levende fisk i slaktefasen medfører både svinn og redusert kvalitetsutbytte. Vi mener at oppdretternes kostnader, som følge av dette, er undervurdert. Risiko for smitte, rømming og dårlig dyrevelferd medfører også politiske og andre produksjonshemmende konsekvenser.

For Sekkingstad sine kunder, skriver de det nye konseptet gir ferskere og mer miljøvennlige produkter i markedet.

- Med økt utbytte, redusert ledetid, mer miljøvennlig prosessering samt overgang fra transport langs veinettet til sjø, blir det miljømessige «fotavtrykket» laksen setter betydelig redusert. Sekkingstad har allerede en stor videreforedlingsaktivitet i Hirtshals. Denne vil vi utvikle videre, til fordel for både våre leverandører, kunder og ansatte.

Haugland Gruppen og Sekkingstad har lenge hatt et godt samarbeid, og vi er glad for initiativet Haugland tok til å utvikle slaktekonseptet.

-  Vi er overbevist om at vi med Hav Line konseptet vil kunne tilby et fremtidsrettet godt alternativ til aktørene i havbruksnæringen. Nå ser vi frem til lansering av båten i tredje kvartal 2018.