Maritech har økt inntektene, og har åpnet innovasjonslab. Foto: Maritech

Økte inntekter for Maritech

2018 tallene til selskapet Maritech viser inntektsvekst.  - Vi har lykkes med strategien vi har lagt, sier CEO i Maritech Systems, Janne T. Morstøl.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

2018 tallene til selskapet viser inntekter på 83,3 millioner norske kroner opp fra 69,7 millioner i 2017. Dette er en sterk omsetningsvekst på 19,7% fra året før. EBITDA var på NOK 7,5 millioner.

- Vi har satt oss som mål å utvide funksjonaliteten i våre programvareløsninger, dekke flere områder i verdikjeden, samt å ekspandere geografisk. Dette har vi i stor grad lykkes med i året som har gått, sier Morstøl.

Morstøl trekker fram satsingen på IoT-løsninger, den nye analyseplattformen og åpningen av Innovasjonslaben som viktige grep.

Satser på analyse

Maritech har bygd opp et analyseteam med sterk kompetanse på sjømat. Selskapet har nettopp lansert nye DGS Analytics som samler inn data fra verdikjeden, effektiviserer rapporteringen, gir økt driftsinnsikt, og forbedrer bedriftens evne til å ta beslutninger. Plattformen er tatt i bruk av blant andre Coast Seafood.

Internasjonale partnerskap

Partnerskapet med islandske Sea Data Center, er en milepæl for Maritechs mål om å ekspandere internasjonalt. I tillegg er selskapet fornøyd med at kanadiske Montreal Fish nå er enda en kunde som bruker Maritech Trading

- Våre programvareløsninger er skreddersydd for den globale sjømatindustrien, og stadig flere kunder forbedrer sin virksomhet gjennom våre løsninger, sier Janne T. Morstøl.

Innovasjonslab

I fjor åpnet Maritech sin nye Innovasjonslab med mål om å utnytte toppmoderne teknologi som IoT, store data, business intelligence, elektronisk samhandling, automatisering, maskinlæring, kunstig intelligens, utvidet virkelighet og blockchain i nye, smarte løsninger for sjømatsektoren.

- Maritech har en lang historie i å gjennomføre banebrytende forskningsinitiativer. Ved å etablere en innovasjonslab fortsetter vi denne strategien med fokus på å utvikle og distribuere smarte og moderne løsninger som gir stor økonomisk verdi for våre kunder, sier Morstøl.