Seafood from Norway promoteres i spanske butikker. Foto: Norges Sjømatråd.

Rekordvekst i sjømat til Spania

Etter en dropp i lakseeksporten til Spania i fjor, ser det ut til at det endelig snur. - I september har vi sett den største veksten i volum for én måned, sier Hildegunn Fure Osmundsvåg som er Norges Sjømatråds utsending til Spania.  

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

2015 var et toppår for norsk laks i Spania, men med økte priser og redusert tilgang opplevdes et dropp i eksporten i 2016.

Hildegunn Fure Osmundsvåg. Foto: Norges Sjømatråd.

- Nå ser det ut til at dette endelig snur, sier Hildegunn Fure Osmundsvåg til kyst.no.

Økt budsjett 

Hun forteller også, at "Seafood from Norway"- kampanjen nå også har begynt å promotere på spanske TV-kanaler.

- Spania fikk i høst mer budsjetter for å være mer synlig på Tv i august, september og Oktober. Dette er den største TV-satsningen i Spania noensinne.

Osmundsvåg legger til at i tillegg til å være på TV, har drøye 3000 butikker mottatt materiale for promotering. Det jobbes også hardt for at den norske opprinnelsen skal være synlig gjennom den nye logoen; "Seafood from Norway" i butikk.

- Noen avtaler har vi låst og vi er i dialog for flere. Det er viktig å si at dette har vært et godt samarbeid mellom eksportører, retail i Spania og Sjømatrådet for å snu trenden.

Volumvekst på 14 prosent 

Fra Osmundsvågs synspunkt ser kampanjen ut til å fungere godt, og forteller at hvis man ser bort fra endring i påsketidspunktet, har Spania i september sett den største veksten i volum for én måned på 14 prosent totalt, for rund vekt.

- Dette er betydelig større enn snittet for EU som var på negative tre prosent, illustrerer hun.

Så langt i 2017 har eksporten til Spania økt med to prosent, mens volumet eksportert totalt til EU har gått tilbake med fem prosent.