Sondre Henningsgård har god kjennskap til batteribåter. Han mener det kan være krevende for aktører å investere i elektriske arbeidsbåter. Foto: Maritime Battery Forum.

- Rene batteribåter vil nok være unntaket

Sondre Henningsgård i Maritime Battery Forum sier interessen for batteribåter er svært stor, men at de fleste vil velge hybrid, noe som også vil gi aktørene en større trygghet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Henningsgård forteller til Kyst.no at havbruksnæringen ikke har kommet så langt ennå når det kommer til batteribåter.

- Næringen våkner nok nå. «Elfrida»var jo tidlig ute som demonstrator, og siden den gang har det kommet flere. «Libas» som vant Innovasjonsprisen på Nor-Fishing er nok et signal om endring, og at industrien ser at her er det kommet en ny «spiller» på banen som gjør det mulig å bruke energi på en smartere måte, samt bedre redundans og sikkerhet i elsystemet om bord.

- Blant annet forflåter som ikke er maritime per definisjon ser nå mye på å bruke batterier som moderator for sine systemer som alternative til kabler fra land, poengterer han.

Han forteller at det er stor etterspørsel etter båter/skip med batteri. Henningsgård understreker likevel at etterspørselen først og frem ikke dreier seg om at «de må ha batterier».

- Den går mer på at man ser en mulighet for å bruke energi smartere, og på den måten spare både lommebok og miljø.

Dyrere investering

Veksten i skip med batterier er i følge Henningsgård på ca 30 % i året i antall skip, og han mener at det er stort potensiale innenfor fiske/havbruk og at det antageligvis vil komme mer fremover. En utfordring han trekker frem med fiske og havbruk er at det er varierende økonomisk muskel til å gjøre investering i nye fartøy.

«Astrid Helene» var verdens første helektriske røkterbåt. Foreløpig har ikke trenden tatt av med elektriske arbeidsbåter. Foto: Grovfjord Mek. Verksted.

- Når man legger til at båter med batteri ofte, men ikke alltid, er en dyrere investering, men som svarer seg over livsløpet, så er det krevende for noen aktører å investere. ENOVA og Nox-fondet er ordninger som alle aktører bør sørge for å benytte seg av. Det er så mye rom for støtte nå, at denne muligheten må redere vurdere sterkt!, sier Henningsgård engasjert.

- Hva mener du er fordelene med EL-båter som arbeidsbåt?

- Mulighet for stille båt ved merder, optimering av bruk av generatorer, mulig fjerning av generatorer er noen fordeler. Samt redusert fuel-forbruk og utslipp, mer stabilt strømnett på skipet, og batterier reagerer umiddelbart til forskjell fra en forbrenningsmotor, sier han.

Ulempene mener han han er ingen.

- Det er muligens en større investering, dermed må det regnes hjem i et business case og forsvares mot egen økonomi og støtten fra bankene, poengterer han.

- Det meste vil være hybrid

Henningsgård mener at batteribåter kommer nok til å være mer unntak enn norm inntil det er kommet noe lengre på batterikapasitet.

-  Er det større etterspørsel etter hybridbåter enn helektriske båter?

- Det meste vil være hybrid, og det føles nok også tryggere for en del aktører. Det er også det vi ser mest eksempler på. Nå er det riktignok ikke så mange prosjekter ennå innen havbruk, så for eksempel forbåter med forutsigbare ruter osv kan i all hovedsak være batteridrevne, men dette er et spørsmål som må vurderes litt fra prosjekt til prosjekt.

Utvklingen av batterienes arbeidskapasitet mener han har gått nokså raskt.

- Batterier er fremdeles langt bak diesel på energitetthet, men det blir stadig bedre. Dette skyldes forbedret produksjon og utvikling av teknologien generelt. Så er det stor forskjell i ytelse på ulike kjemier og hva som er formålet, sier Henningsgård avslutningsvis.

Har du en nyhet du ønsker å dele eller sitter på tips om noe som skjer innen havbruksnæringen? Tips oss gjerne på redaksjon@kyst.no og merk emnefeltet med: “Tips”, så kontakter vi deg.